fredag 29. mars 2013

Eplekake med sitron- og vaniljekrem


Jeg så denne oppskriften i et eller annet blad, men husker ikke hvilket. Jeg forandret oppskriften ved å bruke min egen oppskrift på mørdeig og erstattet vaniljesukkeret med vaniljestang i kremen. Denne kaken er en av de beste eplekakene jeg har spist. Ifølge mine barn er dette verdens beste eplekake!
Her er oppskriften:

Mørdeig:

125 gr mykt smør
100 gr sukker
250 gr hvetemel
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
1 egg

Sett stekeovnen på 200 grader.
Bland sammen det tørre og smuldre det med mykt smør. Tilsett egget til slutt.
Kjevle ut deigen til en leiv som er stor nok til å dekke bunnen og sidene til en terteform, ca 28 cm i diameter. Klem deigen godt inni formen.
Prikk bunnen med en gaffel. Kle kanten av formen med aluminiumsfolie.
Forstek bunnen i 10-15 minutter.

Fyll:

5 røde epler
2 ss sukker
1 ss kanel
2 ss smør

3 mellomstore egg
2 dl creme fraiche
1/2 dl sukker
frøene fra 1/2 vaniljestang
1 ts revet sitronskall
2 ss sitronsaft

Skrell eplene og fjern kjernehus. Skjær i 1/2 cm tykke skiver.
Bland epleskivene med sukker og kanel. Det er en fordel å ha alt i en plastpose og snu posen rundt for at alt skal blande seg godt.
Smelt smøret i en stekepanne og stek eplene til de er myke, ca 5 minutter.
Avkjøl.
Legg eplene pent utover tertebunnen.

Pisk sammen resten av ingrediensene og hell forsiktig over eplene.
Stek kaken midt i ovnen i 25-30 minutter.
Avkjøl litt før servering.

God påske! :)

2 kommentarer:

  1. dette ser så SJUKT digg ut! :D håper forresten det står godt til med deg, litt syden-påske høyrtes fantastisk bra ut:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Liv!
      Kaken er fantastisk god! Du må prøve. :)
      Det står godt til med meg vettu. Hvordan er det med deg/dere?

      Klem :)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...