torsdag 28. mars 2013

Gresskarpudding med epler


Nå har jeg ikke noe mer gresskar i fryseren! Denne oppskriften er den siste. :) Vel, det er fullt mulig jeg kjøper mer gresskar om ikke så lenge. :))) Jeg er helt håpløs når det gjelder gresskar. Klarer ikke å gå forbi når jeg er i butikken. :)
Dagens oppskrift er en nydelig pudding med gresskar og epler. Du må like gresskarsmaken hvis du skal lage denne her. Jeg elsker gresskar og er vant til smaken, men min mann var ikke helt sikker på denne desserten. Barna likte den. :)
Du trenger:

500 g gresskarkjøtt
50 g usaltet smør
1 dl lettmelk
3 store røde epler
50 g sukker
1 ts vaniljesukker
1 ts kanel
2 ss semulegryn
3 egg

Skjær gresskarkjøttet i mindre biter.
Smalt smøret i en kjele, tilsett gresskarbitene og melken og la det småkoke under lokk i 10 minutter.
Skrell eplene og skjær i terninger. Ha eplebitene, sukker, vaniljesukker og kanel i kjelen og la det småkoke videre i 5 minutter.
Ha i semulegryn. Sett kjelen til side og la massen stå og avkjøle seg i 10 minutter.

Sett stekeovnen på 180 grader.

Smør en terteform eller kakeform, ca 26-28 cm i diameter med usaltet smør.

Pisk eggene godt til du har en fin og luftig masse. Bland sammen med gresskaret.
Hell massen i formen og sett inn i ovnen i ca 25-30 minutter.
Avkjøl før servering.

Server puddingen med et godt dryss av sukker og kanel og gjerne iskrem. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...