fredag 8. mars 2013

Jordbærgrøt


Idag er det 8. mars - den store Kvinnedagen! Jeg slutter aldri å irritere meg over holdningen til norske menn på denne dagen. Dere har misforstått alt sammen! De fleste norske menn jeg har snakket med mener at det er idag vi, kvinner, skal stå på kjøkkenet og dulle med dere. Helt feil!!!
Kvinnedagen feires i hele verden for å hedre kvinnen og jeg lurer veldig på hva som har skjedd her i landet. Kampen om likestilling er viktig men jeg mener at kvinner kan fortsatt være kvinner selvom de kan ha de fleste jobber og tjene like mye som menn. Likestilling ja, men det er fortsatt vi som føder barn, så vis litt respekt, gutter!!!
Da jeg vokste opp i Russland var 8. mars en av de hellige dagene i året. 8. mars er en rød kalenderdag i Russland og det er alltid hyggelig å se menn med blomsterbuketter denne dagen. Det er ikke bare kjærester og koner de kjøper blomster til men mødre, svigermødre, bestemødre, døtre og tanter. Vi fikk alltid blomster og gaver av gutter på skolen. Husker at det alltid var mye hvisking blant gutta i dagen før 8. mars. Vi, jentene, visste veldig godt hva som foregikk. Gutta samlet inn penger og diskuterte hva de skulle kjøpe. Koselig. :) Hvorfor er ikke det slik i Norge?
Jordbærgrøt eller jordbærkompott er kanskje ikke det mest spennende man kan feire Kvinnedagen med, men jeg elsker jordbær og for meg er denne desserten midt i blinken. :) Og så er det bare å håpe på at mannen kommer hjem med blomster for en gangs skyld. :)
Til 4 trenger du:

500 g friske eller frosne jordbær (jeg brukte frosne)
5 dl kaldt vann
1,5-2 dl sukker (smak deg frem)
2 ss potetmel

Bland alt i en kjele og kok opp under omrøring.
La grøten koke et par minutter til den tykner.
Server sammen med vaniljeis eller pisket krem.
God helg! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...