fredag 22. mars 2013

Kanelkaker


Disse kakene er bare sååå gode! Ideen fikk jeg da vi var på juleferie i Egypt ifjor. Jeg turte ikke å veie meg da jeg kom hjem. Det var et hav av søtsaker både til frokost, lunsj og middag og jeg kunne ikke bare gå forbi. Jeg måtte smake, om og om igjen. :))))) På selveste julaften ble det bakt masse forskjellige småkaker, men det var spesielt kanelkakene som falt i smak hos hele familien. Dette skal jeg lage når jeg kommer hjem, tenkte jeg. Det gjorde jeg! Her har du en oppskrift på nydelige kanelkaker, som du kan nyte i påsken. :)
Til ca 50 kaker trenger du:

150 g mykt smør
150 g melis
1 ts vaniljesukker
1 1/2 ts kanel
1 stort egg
3 ss maisenna
250 g hvetemel
3/4 ts bakepulver

Rør smør og melis lyst og luftig. Rør inn vaniljesukker, kanel og egget til røren er kremete. Sikt inn maisenna, hvetemel og bakepulver og rør til en deig.
Smak på deigen. Er det passe med kanel? Kunne du tenke deg mer kanelsmak kan du tilsette 1/2 ts til.
Pakk deigen inn i plast og la den hvile i kjøleskapet i 1 time.

Sett stekeovnen på 160 grader.

Del deigen i 3-4 biter og rull til pølser. Del opp i ca 50 emner. Trill emnene til kuler og sett på bakepapirkledte stekebrett med litt avstand fra hverandre. De vil flyte ut ved steking. Beregn ca 15-16 kaker pr brett.

Stek kakene i ca 20 minutter.

Avkjøl på rist.

Oppbevares i en tettsluttet kakeboks.

God helg! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...