søndag 7. april 2013

Lavkarborundstykker med gulost


I helgen bestemte jeg meg for å prøve å bake lavkarborundstykker. Jeg fikk oppskriften av ei venninne og var veldig spent på resultatet.
Jeg må innrømme at jeg var veldig skeptisk til å begynne med. Jeg er ingen tilhenger av lavkarbo og har ingen planer om å legge om til lavkarbo, men jeg har fått beskjed av legen om å kutte ut sukker og egentlig alt som inneholder mye karbohydrater. Dette er veldig vanskelig for meg som elsker pasta, sjokolade og å bake brød og kaker, så jeg har bestemt meg for å redusere inntaket av karbohydrater i første omgang og se hvordan det går. Jeg kan liksom ikke kutte ut karbohydrater helt føler jeg, ellers vil det bli veldig vanskelig for meg å opprettholde mitt aktivitetsnivå. Bare det å kutte ut sukker hjelper veldig synes jeg og da er jeg fornøyd.
Mitt neste prosjekt vil da være å prøve ut diverse oppskrifter på lavkarbobrød og -rundstykker og se om jeg finner noe jeg liker. Min første erfaring med lavkarbobrød og -rundstykker er at det krever minimal arbeidsinnsats og er ikke så tidskrevende, så det er et stort pluss. I helgene som kommer vil jeg legge ut oppskrifter på lavkarbobrød og skrive mine egne vurderinger.
Dagens rundstykker er supersaftige og myke og holder seg veldig godt. Jeg er litt usikker på smaken siden jeg ikke er så glad i ost i brød og rundstykker, men de var helt greie. Sammen med makrell i tomat eller italiensk salat og kalkunskinke smakte rundstykkene veldig godt.

Til ca 10 rundstykker trenger du:

1 dl sesamfrø
1/2 dl solsikkefrø
1/2 dl kruskakli
0,3 dl linfrø
1 ss fiberhusk (fåes kjøpt i helsekostbutikker)
1/2 ts salt
1 ts bakepulver
4 egg
2 dl revet gulost

Sett stekeovnen på 180 grader.

Mal frøene i en blender til du har fint mel.
Bland de tørre ingrediensene i en bolle.

Visp eggene og bland sammen med det tørre.
Rør inn osten til slutt.
La røren stå og svelle noen minutter.

Form rundstykker med en spiseskje dyppet i vann. Sett rundstykkene på en bakepapirkledt stekeplate.
Stek midt i ovnen i ca 20 minutter.
Avkjøl på rist.

God søndag! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...