fredag 5. april 2013

Sukkerfri smuldrepai med blåbær

 
Tiden flyr og det er allerede fredag! Det har vært en ganske travel uke og det har dessverre vært dårlig med tid til blogging. Helgen er allerede fullbooket og det hadde vært veldig fint med en 10-dagers uke akkurat nå. :) Fredag er en søt dag og noe søtt må vi bare ha idag!
Denne gangen prøvde jeg meg på å lage en sukkerfri smuldrepai med blåbær. Guttene og jeg har begynt å bruke agavesirup i te istedenfor sukker og sukrin. Det smaker veldig godt og er noe helt annet enn den kunstige, rare og kalde smaken til sukrin. Da tenkte jeg at jeg skulle prøve med agavesirup i smuldrepai også. Det funket veldig bra og kan anbefales!

Du trenger:
 
350-400 g friske eller halvtinte blåbær eller andre bær (ta det du har)
1 ts vaniljepulver (fåes kjøpt i helsekostbutikker)
1 ss potetmel
3-4 ss agavesirup (smak deg frem, har du litt sure bær kan du ha i mer sirup)
 
150 g hvetemel
75 g smør
5 ss agavesirup
60 g havregryn
 
Sett stekeovnen på 190 grader.
Bland sammen bær og vaniljepulver og ha i en ildfast form.
Sikt potetmel over bærene.
Ringle over agavesirup og bland alt forsiktig sammen.
 
Smuldre hvetemel og smør i en bolle.
Rør inn agavesirup og havregryn.
Dryss smuldredeigen over bærene. Ikke glatt til, la det se ujevnt ut.
 
Stek paien midt i ovnen i ca 30 minutter.
Avkjøl litt før servering.
 
Server sammen med pisket krem, vaniljeis, vaniljesaus eller creme fraiche.
 
God helg! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...