mandag 27. mai 2013

Andebryst med søtpotetmos og appelsinsaus

 
Jeg har aldri laget and før. Husker jeg fikk servert det hos mormor en gang da jeg var liten og det syntes jeg ikke var noe godt. Vi var innom slakteren for et par uker siden for å kjøpe karbonadedeig og da så vi at de hadde noen fine andebryst der. De ble selvfølgelig med oss hjem. And er jo ikke billig, så det skulle vi ha til middag på en søndag. Kjøttet ble utrolig mørt og fint og sammen med et nydelig tilbehør ble det til et vellykket måltid for hele familien.
Jeg må ærlig innrømme at jeg forventet mye mer av kjøttet ettersom det var så dyrt og ble litt skuffet. Det var liksom ikke noe wow over det. Christian sa til og med at Stangekylling var mye bedre og han ville heller ha det neste gang. Det er selvfølgelig smak og behag. Jeg vil også legge til at andebryst er et godt alternativ til biff. Jeg forsøker å spise minst mulig storfekjøtt og da kan jeg steke andebryst i stedet for biff når jeg skal servere noe fint til gjester. :)
Til 4 trenger du:
 
ca 1 kg andebryst ( vi hadde 3 andebryst)
salt og pepper
 
2 store gulrøtter, revet med juliennejern
1/2 purre, i skiver
salt og pepper
 
Appelsinsaus:
2 sjalottløk, finhakket
smør til steking
1 dl kyllingbuljong
3 dl nypresset appelsinsaft eller god appelsinjuice
1 ts sukker
salt og pepper
 
søtpotetmos, oppskriften finner du HER
 
Sett stekeovnen på 170 grader.
Rut fettet på andebrystene som du gjør med ribbe.
Gni inn brystene med salt og pepper.
Stek på middels/høy varme i en tørr stekepanne med fettsiden ned i ca 7 minutter.
Snu og stek et par minutter på kjøttsiden.
Legg andebrystene i en ildfast form og la dem hvile i ca 15 minutter. Ta vare på stekefettet i stekepannen.
Stikk steketermometer inn i den tykkeste delen på ett andebryst.
Sett formen i ovnen og stek brystene til ønsket farge på kjøttet. Rå - ca 56 grader, medium - ca 62 grader, gjennomstekt- ca 68 grader.
La kjøttet hvile før servering.
 
Stek gulrøtter og purre raskt i stekefettet. Krydre med salt og pepper.
 
Så lager du sausen. Sutt sjalottløken i smør til den er myk.
Ha i kyllingbuljong, appelsinsaft og sukker.
Kok opp og la sausen koke til den har blitt redusert med ca 1/3.
Smak til med salt og pepper.
 
Skjær andebryst i skiver.
Legg et par skjeer potetmos på hver tallerken og anrett andebrystskivene oppå potetmosen.
Fordel gulrøtter og purre og hell godt med saus rundt.
Kos deg! :)

2 kommentarer:

  1. Andebryst på serveres rosa. Steker man det "gjennomstekt" blir det lett leveraktig og kjedelig på smak. Da kan man like gjerne spise noe annet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er helt riktig. Jeg måtte ha mitt stykke gjennomstekt ettersom jeg ikke kan spise rosa. Resten av familien fikk rosa.

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...