søndag 26. mai 2013

Glutenfrie knekkebrød


I dag vil jeg dele en oppskrift på glutenfrie knekkebrød. Disse ble rørt sammen på impuls etter at jeg så en oppskrift på knekkebrød på maismelposen. Jeg har aldri brukt maismel i baking eller matlaging før, men da jeg så at Meny hadde fått inn maismel måtte jeg ta med meg en pose, sånn i tilfelle. :) Jeg hadde egentlig tenkt å bake brød etter gamle oppskrifter i dag og heller legge ut en oppskrift på enda en rabarbrakake, men så så jeg knekkebrødoppskriften og måtte bare røre sammen deigen. :) Som vanlig klarte jeg ikke å følge oppskriften til punkt og prikke - den måtte modifiseres. :)
Jeg endte opp med følgende oppskrift:

2 dl maismel
1 dl linfrø
1 dl solsikkefrø
1/2 dl rapsolje
2,5 dl kokende vann

grovt havsalt

Sett stekeovnen på 150 grader.
Bland sammen maismel, linfrø, solsikkefrø, olje og vann. Du vil få en ganske tykk deig.
Kle et stekebrett med bakepapir og hvelv deigen over på stekebrettet.
Bre deigen godt utover stekebrettet til det nesten dekker hele stekebrettet. Bruk hendene eller en stiv slikkepott. Bruk gjerne kjevle på slutten for å glatte ut deigen. Jevn kantene med en kniv eller slikkepott.
Strø godt over med salt.
Sett brettet i stekeovnen og stek midt i ovnen i 15 minutter.
Ta ut og skjær deigen i like store firkanter. Jeg fikk 15 knekkebrød.
Sett knekkebrødene i ovnen igjen og stek i 45 minutter til.
Avkjøl helt før du legger dem i en tett boks.
Knekkebrødene smaker kjempegodt sammen med gulost.

God søndag! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...