fredag 31. mai 2013

Nydelig rabarbrakake

 
Dagens kake blir selvfølgelig rabarbrakake, igjen. :) Denne kaken er supermyk og supersaftig. Jeg måtte være veldig forsiktig da jeg tok den ut av langpanna for at den ikke skulle gå i stykker. Kaken minner veldig om eplekake - den mykeste og saftigste jeg har spist. :)

Du trenger :

250 g mykt smør
250 g sukker
4 egg
250 g hvetemel
2 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
4 ss kald fløte eller melk
8 rabarbrastilker
sukker, gjerne demerara
kanel

Sett stekeovnen på 180 grader.
Kle en liten langpanne, ca 15 x 20 cm, med bakepapir.

Rør smør og sukker hvitt.
Tilsett egg, ett av gangen.
Sikt sammen det tørre og ha i røren.
Rør inn fløte/melk til slutt.
Hell røren i langpannen og glatt til med slikkepott.

Vask og tørk rabarbrastilkene. Dra av skinnet der det er nødvendig. Skjær i tykke skiver.
Strø rabarbraskivene på toppen av kakerøren.
Dryss over godt med sukker og kanel.

Stek kaken nederst i ovnen i ca 40 minutter. Sjekk med kakenål om kaken er gjennomstekt før du tar den ut av ovnen.
Avkjøl kaken helt før du tar den ut av formen og setter på et passende fat.
Server sammen med vaniljeis eller pisket krem.

God helg! :)

9 kommentarer:

  1. Eg skal prøve den nydelege kaka di.
    Kjekt å kunne bruke rabarbra.
    Kanskje ein kan bruke epler i same oppskrifta ?

    Fin blogg som eg legg meg til som følger i.
    Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du kan fint bruke epler eller andre frukt.
      Takk for det og velkommen!

      Hilsen
      Svetlana :-)

      Slett
  2. Laget denne kaka i dag. Masse sommergjester på besøk, og da passer den godt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig. :-) Håper den falt i smak!

      Hilsen
      Svetlana :-)

      Slett
  3. Nå står kaken i ovnen, begynner å lukte godt, gleder meg til den er ferdig :) tusen takk for at du deler :)
    Hilsen Anne Lise

    SvarSlett
  4. Hei, har du forsøkt å ha vanlijekrem i også? Hvis du har prøvd og det ikke var særlig vellykka, så trenger jeg jo ikke gå i samme fella...Hvis ikke prøver jeg det ut i dag og lar den stå litt lengre i stekeovnen :) mvh Karianne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Karianne!
      Nei, jeg har ikke prøvd med vaniljekrem, men kan tenke meg at det blir veldig godt! Prøv gjerne og fortell hvordan det har gått!

      Hilsen
      Svetlana :-)

      Slett
  5. Det blir nok med den ene gangen! Brukte ca 2.5 dl vanlijekrem som jeg klattet på toppen av røra før jeg helte over rabarbra mm. - Alt sank til bunns, stekte kaka dobbelt så lenge (hadde rund form 24 cm) men likevel var den noe rå. Men - smaken var det lite å si på :)

    karianne

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjedelig... Må nok enten erstatte fløten med kremen eller halvsteke kaken først før du klatter på kremen. Skal prøve det en dag. :-)

      Hilsen
      Svetlana :-)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...