torsdag 9. mai 2013

Pasta med sopp og purre


Kjedelig vær i dag og jeg har overhodet ikke lyst til å gjøre noen ting, bare ligge og sløve på sofaen. Jeg laget krumkaker og multefromasj til dessert, men middagen blir veldig enkel. Idag vil jeg friste med en supergod og lettvint rett - pasta med sopp og purre servert med ristet hvitløksbrød og tomater. Oppskriften tror jeg kommer fra Gordon Ramsay, men jeg er ikke sikker. Jeg fant den på et ark, håndskrevet av min mann. :)
Til 4 trenger du:

500 g kort pasta, jeg brukte farfalle

300 g aromasopp eller annen sopp, i skiver
olivenolje
1 stort hvitløksfedd, i tynne skiver
1 purre, hakket
4 dl kyllingbuljong
frisk eller tørket estragon
2 ss fløte
salt og pepper

4 loffskiver
2-3 hvitløksfedd
4-5 tomater

Kok pasta etter anvisning på pakken.

Brun soppen i olivenolje i en varm stekepanne.
Tilsett hvitløk og stek videre på lavere varme. Pass på at hvitløken ikke blir brent.
Ha i purre og stek videre til purren mykner litt.
Tilsett buljong og litt tørket estragon hvis du bruker det. Frisk estragon skal tilsettes rett før servering.
Kok opp og la det koke til væsken har blitt redusert til ca halvparten.
Ha i fløte, kok opp og la sausen putre 3-4 minutter.
Smak til med salt og pepper.
Bruker du frisk estragon, tilsetter du den i sausen nå.

Bland sopp- og purresausen med den nykokte pastaen.

I mellomtiden lager du hvitløksbrød med tomater.
Del loffskivene i 2 på skrå. Rist til de er pent gyllenbrune i en brødrister.
Gni hvitløk oppå skivene.
Hakk tomater og la dem renne av seg litt i et dørslag.

Topp loffskivene med masse tomater og server sammen med pastaen. :)

2 kommentarer:

  1. Det høres veldig godt ut, og smart med tomattoppet brød ved siden av! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk! :)

      Hilsen
      Svetlana :)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...