lørdag 25. mai 2013

Saftig rabarbrakake


Jeg har masse rabarbra i kjøleskapet, så det er bare å bake. :) Jeg venter med å fryse rabarbra til jeg er lei av å bake. :)
I dag har jeg bakt en utrolig saftig rabarbrakake som smelter på tunga. Du må bare prøve!
Du trenger:

200 g mykt smør
200 g sukker
3 egg
150 g hvetemel
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker

5 rabarbrastilker
5-6 ss sukker
1 toppet ss potetmel

Sett stekeovnen på 175 grader.
Kle bunnen av en springform, 20-22 cm i diameter, med bakepapir.

Rør smør og sukker hvitt.
Rør inn egg, ett av gangen.
Sikt sammen det tørre og rør forsiktig inn i kakerøren.
Hell røren i formen.

Vask og tørk rabarbraen og skjær i tykke skiver.
Bland skivene med sukker og potetmel i en bolle.
Fordel rabarbraskivene over kakerøren. Er det noe saft i bollen, få med den også. Ikke trykk rabarbraen nedi røren ellers havner den i bunnen av kaken.

Stek kaken midt i ovnen i ca 1 time. Jeg måtte steke min 5 minutter ekstra, så sjekk om kaken er gjennomstekt før du tar den ut av ovnen.
Avkjøl på rist.
Da er det bare å sette på kaffen og nyte kvelden! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...