fredag 3. mai 2013

Toscakake


Idag fikk jeg så lyst på en myk og saftig kake, helt enkel og uten krem. Etter å ha bladd litt i oppskriftene valgte jeg en gammel klassiker - Toscakake. Etter en snartur på Rema (jeg hadde ikke mandler) og 50 minutter senere hadde jeg en herlig kake til avkjøling på kjøkkenbenken. Kaken ble saftig og myk, akkurat som jeg hadde lyst på, med deilig karamell på toppen. Jeg måtte smake på en bit og kan fortelle at jeg kunne ha spist hele kaken alene. Nå gleder jeg meg til å høre hva gutta synes når de kommer hjem fra svømmetrening. :)
Du trenger:

100 g smør
2 egg
1, 5 dl sukker
1 ts vaniljesukker
2 dl hvetemel
1/2 ts bakepulver
1/2 dl melk

Glasur:

75 g smør
1 dl sukker
1 1/2 ss hvetemel
1 1/2 ss melk
100 g mandelspon eller hakkede skåldede mandler

Sett stekeovnen på 175 grader.
Smør og strø en springform, ca 20 cm i diameter. Jeg brukte en 24 cm form og kaken ble litt lav. Du kan fint bruke Bake It Easy form fra Porsgrunn.

Smelt smøret i en kjele. Avkjøl.
Pisk egg, sukker og vaniljesukker til eggedosis.
Sikt mel og bakepulver i eggedosisen. Rør forsiktig med en slikkepott.
Vend inn melken og deretter det smeltede smøret.
Hell røren i formen.
Stek kaken på nederste rille i 20 minutter.

Lag glasur mens kaken stekes.
Bland alle ingrediensene til glasuren i en kjele. Bruk gjerne samme kjele som du smeltet smøret i.
Varm opp på svak varme under konstant omrøring. Glasuren må ikke koke ellers kan den skille seg.
La glasuren tykne godt.

Ta kaken ut av ovnen og bre glasuren forsiktig over kaken med en myk slikkepott.
Sett kaken i ovnen igjen og la den steke i ca 20 minutter til eller til glasuren har karamellisert seg.

Avkjøl kaken litt på rist før du tar av kakeringen.
Avkjøl kaken helt før du løfter den over på et passende fat.

Toscakake smaker kjempegodt sammen med en god kopp kaffe eller te.
God helg! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...