søndag 9. juni 2013

Gresk landbrød

 
Tradisjonen tro er det bakedag her på bloggen. Jeg synes det er veldig gøy å bake og hjemmebakt brød smaker aller best. Det hender jeg oppdager at jeg ikke har noen flere brød i fryseren og ikke har tid til å bake, og da må jeg kjøpe brød i butikken eller hos bakeren, men det blir aldri det samme som hjemmebakt.
I dag bakte jeg gresk landbrød. Brødet ble veldig godt på smak. Det var mykt inni og hadde en sprø skorpe. Brødet er absolutt best når det er nybakt. Det går fint å fryse det, men det vil dessverre miste sin sprøe skorpe og bli litt kompakt. Brødet er veldig godt både til matpakke og som tilbehør.

Til 2 brød trenger du:
 
50 g gjær
6 dl lunkent vann
2 ss lunken melk
2 ss olivenolje
2 ss flytende honning
700 g hvetemel
150 g sammalt hvete fin
150 g maismel
2 ts salt
 
olivenolje til pensling
 
Bland sammen alle ingrediensene i en bolle og elt til du har en glatt og fin deig, ca 10 minutter.
Dekk bollen med plast og la deigen heve i ca 1 time.
Slå deigen sammen og la den hvile i 10 minutter.
Del deigen i to biter.
Del hver bit i 7-8 emner, som du triller til ovale boller.
Legg bollene tett inntil hverandre på en bakepapirkledt stekeplate.
Dekk til med et kjøkkenhåndkle og la brødene etterheve i ca 1 time.
Pensle brødene med litt olivenolje og stek ved 200 grader i ca 40 minutter.
Avkjøl på rist.
 
God søndag! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...