onsdag 26. juni 2013

Grillede kyllingklubber med hjemmelaget BBQ saus


Disse herlighetene laget jeg på bestilling fra mine barn. De elsker kyllingklubber! I år har vi vært så heldige med sommerværet hittil at vi har fått grillet og spist ute på terrassen en del ganger allerede i forhold til fjorårets sommer. Da kan vi ikke klage! :) Kyllingklubbene skulle grilles denne gangen og gutta insisterte på en god BBQ saus.
 Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke er så god på grilling og sauser og marinader, så jeg hadde ingen oppskrift liggende og hadde ikke lyst til å kjøpe ferdig heller. Da var det bare å lete litt på nettet. Det tok ikke så lang tid før jeg kom over Hjemmekokklaugets BBQ saus. Den så så god ut at den måtte prøves. Denne kan virkelig anbefales! Mine barn hadde lyst til å dyppe brød i sausen som ble igjen i panna for den kunne ikke kastes. :)
Til 4 trenger du:

ca 20 romtempererte kyllingklubber (mengde avhenger av hvor store klubbene er og hvor sultne dere er)

BBQ saus:
1 dl ketchup
1 dl chilisaus
1/2 dl brun farin (halvparten kan erstattes med flytende honning)
1/2 dl sherryeddik
1 stort hvitløksfedd, presset
1 stor sjalottløk, finhakket
1/2 ss paprikapulver
1/4-1/3 rød chili, finhakket
1 ss Worcestershiresaus
salt og pepper

Bland alle ingrediensene til sausen i en kjele. Kok opp og la sausen småkoke under lokk i 20 minutter.
Avkjøl før du pensler kyllingklubbene med sausen.
La gjerne kyllingklubbene ligge litt og trekke i sausen før grilling.
Legg alumuniumsfolie på grillen for å unngå søl. Grill i ca 15 minutter eller til klubbene er gjennomstekt. Pensle dem litt mer under steking.
Alternativt kan du grille i stekeovnen ved 225 grader, ca 15-20 minutter. Snu når halve tiden har gått.

Server kyllingklubbene sammen med hjemmelaget potetsalat og grønn salat.
Kos deg! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...