torsdag 13. juni 2013

Laks med mathavresalat og italiensk dressing

 
Det har vært mye skriverier i media om oppdrettslaks i det siste. Media er jo veldig flinke til å blåse opp hver eneste lille ting, så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro på. Sunt eller ikke? Jeg vet faktisk ikke etter å ha lest artiklene i avisene. Jeg velger å fortsette å leve etter ordtaket "alt med måte". Vi har spist laks i alle år og slutter ikke før forskere har kommet med godt begrunnede fakta bekreftet av myndighetene at laks ikke er sunt. Folk i Norge spiser generelt lite fisk. Skal man kutte ut laks i tillegg blir det enda færre som spiser fisk. Nei, laks skal vi spise og ikke bekymre oss for giftstoffer. Giftstoffer finnes i lufta vi puster. Skal vi slutte å puste også kanskje? :)

Dagens rett er en aldeles nydelig, fargerik og sunn rett som falt i smak hos hele familien.
Til 4 trenger du:
 
4 laksefileter
salt og pepper
frisk dill, hakket
olivenolje
 
Mathavresalat:
 
olivenolje
2 sjalottløk, i skiver
2 hvitløksfedd, i skiver
1/2 dl hvitvin
2 dl mathavre
5 dl vann
1/2 ts salt
2 vårløk, i skiver
1/2 agurk, i terninger
2 ss soltørkede tomater i olje, hakket
frisk persille, hakket
10 cherrytomater, delt i to
evt. salt og pepper
 
Italiensk dressing:
 
4 hvitløksfedd, presset
1 ts sukker
1 ts sterk sennep, for eks. Dijon
1 ts tørket oregano
1 ts tørket basilikum
3 ss rødvinseddik
1 dl olivenolje
1 dl rapsolje
salt og pepper
 
Sett stekeovnen på 200 grader.
Krydre fisken med salt og pepper og strø over godt med dill.
Smør en ildfast form med olivenolje og legg fisken i formen.
Stek mist i ovnen i ca 13 minutter.
 
Varm opp olivenolje i en kjele.
Stek løk og hvitløk på lav varme til løken er myk.
Ha i vin og la det småkoke et par minutter.
Tilsett mathavre, vann og salt og la koke uten lokk i 12-15 minutter til alt vannet har fordampet.
Avkjøl litt før du blander mathavren med vårløk, agurk og soltørkede tomater.
Smak evt. til med salt og pepper.
Vend inn persille og tomater til slutt. Spar gjerne litt persille og noen tomater til pynt.
 
Bland sammen hvitløk, sukker, sennep, oregano og basilikum i en bolle.
Pisk inn rødvinseddik og deretter olje.
Smak til med salt og pepper.
 
Fordel mathavresalaten på tallerkener. Legg laksefilet på toppen eller ved siden av og ringle over dressingen.
Kjempegodt! :)

6 kommentarer:

  1. Dette ser knallgodt ut :-) Og jeg er enig med deg, hvis man skal tenke på alt som kan være farlig så må man bare slutte å leve. Jeg tenker at man skal spise ganske mye laks for at vi skal få i oss mengder som gjør det farlig å spise laks. For en del år siden fikk vi opplyst at det resirkulerte toalettpapiret var farlig å tørke seg med. Helt til det kom fram at man måtte tørke seg mange med mange tusen kilometer papir hver dag for at det skulle være farlig. Så ja, media blåser det nok veldig opp.
    Konklusjon: Vi fortsetter å spise laks :-)

    Klem fra Tone

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Tone!
      Det var godt skrevet. Takk for støtten!

      Klem
      Svetlana :-)

      Slett
  2. :-)
    Du er forresten veldig flink å ta fine bilder av maten du serverer og lager. Alt ser nydelig og innbydende ut så en får virkelig lyst å prøve å lage alle dine gode oppskrifter :-)

    Klem fra Tone

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Tone! Det er min mann som tar de fleste bildene mens jeg står over ham og kommanderer. :) Det er ikke alltid det er lett å finne riktig lys og motiv, men jeg ser at vi begynner å bli flinkere. De blir uansett aldri så bra som dine. :)

      Klem
      Svetlana :)

      Slett
  3. Jeg ser mange bilder hver dag og de bildene dere tar er faktisk veldig bra :-) Og dette mener jeg :-) Så bare å ta det til seg :-)

    Klem fra Tone

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig da! Skal bringe det videre til Rune. Takk, Tone!

      Ha en fin helg!
      Klem fra meg. :)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...