mandag 17. juni 2013

Lakseform med pasta, broccoli og hvit saus


Stabburet har i det siste reklamert veldig mye for sin nye ovnsrett Laks og Pasta. Jeg har bestemt meg for å lage min egen, litt mer spennende versjon i protest mot Stabburets rett. Dere vet jo at jeg er imot all ferdigmat og her skal jeg bevise at med litt planlegging kan man lage en sunnere og bedre middag enn disse ferdige greiene her, og det beste av alt: på kortere tid!!! Dere kommer til å elske dette!!!
Stabburets rett skal stekes i ovnen i 40 minutter. Det tar ca 10 minutter å varme opp ovnen + 40 minutter blir det totalt 50 minutter. Min rett tar maks 35 minutter å lage!!!
40 minutter i ovnen, ok, vi kan trekke fra 20 minutter til oppvarming av formen, så bare tenk hva som kommer til å skje med laks, pasta og broccoli i løpet av 20 minutter. Tørr laks, overkokt pasta og slafsete broccoli finnes ikke i min rett!!!! Konklusjon: man må være virkelig lat og bry seg veldig lite om hva man putter i munnen hvis man kjøper disse greiene fra Stabburet. Så enkelt er det!!!
Her har du oppskriften min. Lag den og kos deg! :)
Til 4 trenger du:

300 g penne eller annen kort pasta
2 broccoli, i buketter (1 broccoli kan erstattes med blomkål)

Hvit saus:
3 ss smør
3 ss hvetemel
7 dl varm melk
125 g naturell kremost
salt og pepper
2-3 ss hakkede soltørkede tomater i olje

olivenolje
5-6 laksefileter, delt i store biter
salt og pepper

revet parmesan

2 vårløk, i skiver
frisk persille, hakket

Sett stekeovnen på 200 grader.

Kok pasta i 8 minutter.
La broccolien koke med de siste 2 minuttene.
Hell av vannet.

I mellomtiden lager du hvit saus.
Smelt smøret i en kjele og visp inn melet.
Spe med melken mens du visper.
Kok opp under konstant omrøring, fortsett gjerne å bruke vispen. Skru ned varmen å la sausen småkoke 3-4 minutter.
Ha i kremost og rør til den er smeltet.
Krydre med salt og pepper.
Ta kjelen av varmen og tilsett soltørkede tomater.
Hell sausen over pastaen og broccolien.

Smør en stor ildfast form med litt olivenolje og legg laksebitene i bunnen. Krydre med salt og pepper.
Hell pastaen over fisken.
Strø over revet parmesan. Du bestemmer mengden.
Sett formen midt i ovnen og gratiner i ca 13-15 minutter.

Strø over vårløk og persille rett før servering.
Jeg kan garantere at hele familien kommer til å elske denne retten! :)

4 kommentarer:

  1. Hurra for hjemmelaget mat :) Det så nydelig ut!

    SvarSlett
  2. Denne retten ser nydeleg ut og grei å lage.
    Takk for oppskrifta, denne skal eg prøve :)

    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett
  3. Hei Svetlana!

    Takker for en nydelig oppskrift, både mannen og lille tulla likte retten svært godt. Og jeg er kjempefan av maten din fra før :)

    Et lite ønske fra min side - kan du sette ingrediensmengder i gram feks i parantes ved siden av på de ingrediensene såm du måler i spiseskjeer. F.eks. 3ss smør(ca 50g).

    Du er inspirasjon for meg,

    Hilsen Olga fra Larvik

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Olga! Så hyggelig :-). Takk skal du ha!
      Det er ikke alltid jeg har tid til å måle alle ingrediensene i gram. Som oftest blir det i ml og dl. 1 ss er 15 ml. Håper det hjelper deg litt. :-)

      Klem
      Svetlana :-)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...