torsdag 27. juni 2013

Omelett Arnold Bennett


Denne tallerkenen stod på bordet og ventet på meg da jeg stod opp i går morges. Min kjære mann hadde stått opp ekstra tidlig for å lage en deilig lunsj som vi kunne ta med oss på jobben. Han hadde lagt opp omeletten på tallerkenen for å ta et bilde til bloggen, så det var meningen at jeg skulle legge den over i matboksen min da jeg stod opp, men jeg satt meg ned og begynte å spise i stedet. :) Det var heldigvis så mye mat at det var nok til meg til både frokost og lunsj med en brødskive til. Skulle jeg spist uten brød som en lavkarborett, ville jeg spist alt på en gang.
Omeletten ble oppkalt etter forfatteren Arnold Bennett ettersom omeletten ble komponert spesielt for ham på hotellet Savoy. Denne varianten kommer ikke fra Savoy, men kokken Alan Murchison fra restauranten L'ortolan i Reading i England.
Til 2 trenger du:

6 egg
3 ss H-melk eller fløte
25 g usaltet smør
1 ss olivenolje
150 g røkt laks, revet i flak
50 g revet cheddarost
salt og pepper

Sett stekeovnen på grillfunksjon, ca 200-225 grader.

Pisk eggene sammen med melken/fløten. Krydre med salt og pepper.
Ha smør og olivenolje i en stor stekepanne som tåler stekeovn.
Varm opp på middels varme.
Ha i eggeblandingen og rør konstant i 30-45 sekunder. La omeletten steke videre uten omrøring i 15 sekunder.
Strø over laks og ost og sett stekepannen i ovnen i 2-3 minutter til osten hat smeltet og blitt gyldenbrun.
Server umiddelbart sammen med grønn salat.

*Tips: omeletten kan også serveres til middag sammen med kokte eller stekte poteter. :)

2 kommentarer:

  1. Heldig du. Så veldig godt ut.
    Ser du har lagt ut masse godt om dagen, så mye som må prøves :-)
    Klem Vivian

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jeg. :-) Lykke til med oppskriftene, Vivian! Alltid hyggelig å høre fra deg. :-)

      Klem
      Svetlana :-)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...