fredag 28. juni 2013

Porsjonsostekake


Om noen få strakser skal jeg kjøre og hente mamma på Gardermoen. Det blir ingen tur til Moskva på oss i år, så det er veldig koselig å få besøk i stedet. Jeg gleder meg masse til mammas mat, ferdiglaget til vi kommer hjem fra jobben. :) Jeg skal selvfølgelig lage litt mat selv og ikke minst bake. Mamma er nemlig en minst like stor kakemons som meg. :) Jeg vet at hun forventer en kake når hun kommer, så jeg laget ostekake i går og jeg gleder meg til å spise den minst like mye som jeg gleder meg til å se mamma. :)))))
I dag vil jeg friste med porsjonsostekake som er både lekker og enkel å servere. Jeg laget litt for store kaker, men jeg klarte ikke å finne mindre kakeutstikkere noe sted på så kort varsel. Slikt skjer ofte med meg. Jeg får plutselig en idè, gjerne rett før jeg skal bake og den må jeg bare gjennomføre. :) Kakene ble omtrent like store som kakestykker, så det var helt ok for en kakeglad familie som oss, men hvis du skal servere disse som dessert eller ønsker å være forsiktig når det gjelder størrelsen anbefaler jeg at du bruker utstikkere/ringer som er maks 5-6 cm i diameter. Mine var 9 cm.
Til 10-14 porsjonsostekaker, avhengig av størrelsen, trenger du:

Kakebunn:

300 g Bixit
140-150 g smeltet smør


Ostefyll:

6 gelatinplater
 
2 dl vann
3 ss sukker
revet skall av 2 lime
saften av 2 lime
1 vaniljestang
3 dl lettrømme
250 g Tine kremost ananas/mandarin eller Philadelphia eller mascarpone
120 g siktet melis
3 dl kremfløte

bringebærcoulis (oppskriften finner du HER)

Sett kakeutstikkere på hver sin asjett. Du kan evt. feste utstikkerne med tape på utsiden for å være sikker på at den ikke sklir.
Knus kjeksen. Jeg pleier å ha kjeksen i en brødpose og knuse den med kjevle.
Smuldre sammen smør og fordel på asjettene. Fyll godt inntil kantene men ikke trykk massen ned for da blir bunnen hard. Sett asjettene i kjøleskapet mens du lager fyllet.

Legg gelatinplatene i kaldt vann.
Kok opp vann, sukker, limeskall og limesaft i en liten kjele.
Løft gelatinplatene opp av vannet (ikke klem ut vannet) og ha i kjelen. Rør til gelatinplatene er oppløst.
Avkjøl geléen til den er kald, men flytende.

Skrap ut frøene fra vaniljestangen.
Pisk sammen rømme, kremost, siktet melis og vaniljefrø til en klumpfri masse.
Pisk kremfløten stiv og pisk kremen inn i fyllet.
Pisk inn geléen i en tynn stråle.
Hell fyllet over bunnene og la dette avkjøles og stivne i kjøleskapet i 4-6 timer eller over natta.

Bruk en skarp kniv eller tynn slikkepott for å løsne kakene utstikkerne.
Hell litt bringebærcoulis på toppen og rundt kaken og server! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...