søndag 2. juni 2013

Rabarbra- og jordbærsaft


Jeg fikk aldri tid til å bake brød eller lage skikkelig helgemiddag i helgen siden hele helgen ble tilbrakt på svømmestevne i Fredrikstad. Mine flinke svømmere dro hjem med personlige rekorder på alle øvelser, kun 1., 2. og 3. premier, veldig fornøyde med helgens innsats og godt humør! Heldigvis hadde vi en nydelig rabarbrakake i fryseren som jeg husket på å ta ut imorges, så da blir det en liten markering hjemme likevel. :)
Det var knallsol og veldig varmt i Fredrikstad i går. Jeg sjekket værmeldingen på forhånd og tenkte at det hadde vært godt å ta med seg noe friskt å drikke - en god tørsteslukker. Jeg hadde en kilo rabarbra i kjøleskapet og noen fjorårets jordbær i fryseren og da var det bare å sette i gang og lage rabarbra- og jordbærsaft. Saften smakte kjempegodt og var perfekt å drikke på en så varm dag som vi fikk i går. Gutta var veldig fornøyde siden saften var passe søt og ikke altfor sur. De sa til og med at den minnet dem om enden på lollipop. :) Litt ekstra vitaminer og energi var også veldig fint både for unge svømmere og voksne som stod og heiet på dem. :) Anbefales på det sterkeste!
Til litt over 2,5 l saft trenger du:

1 kg rabarbra, i biter
400 g jordbær
2 l vann
3-4 dl sukker (smak deg frem)
saften av 1-2 lime (smak deg frem)

Ha rabarbra, jordbær og vann i en kjele og kok opp.
La det koke i 10 minutter.
Sil saften. Ikke klem for mye på frukten ellers kan saften bli grumsete.
Hell saften i en kjele. Tilsett sukker og rør til sukkeret er oppløst.
La saften få et oppkok.
Smak til med limesaft.
Hell saften på flasker, avkjøl og sett i kjøleskapet.

God søndag! :)

2 kommentarer:

  1. Takk for tipset om saft.
    Men kokte du den ? og kor mykje sukker pr liter ?
    Kunne tenkt meg å lage :)

    Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Anne-Mari!
      Jeg kokte saften i kun 10 minutter til rabarbraen og jordbærene ble møre. Koker du mer enn det blir saften grumsete. Jeg brukte 4 dl sukker, men du må smake deg frem. Mine bær var litt sure.

      Hilsen
      Svetlana

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...