torsdag 20. juni 2013

Russisk biff stroganoff


Jeg har forsket litt på biff stroganoff og funnet ut at min far hadde rett. Retten ble oppfunnet i Russland på slutten av 19. århundre. Det var riktignok ikke russiske kokker, men franske som serverte denne retten til en mektig russisk hertug Aleksandr Stroganov. Man vet ikke helt om kjøttet ble servert i strimler fordi mannen var så gammel og hadde dårlige tenner eller fordi det var en enkel måte å lage mye kjøtt på kort tid til veldig mange mennesker. Det som er spennende med denne retten er at den er en kombinasjon av to ulike kulinariske tradisjoner: den franske som er å servere kjøtt i strimler og den russiske som er å tilsette rømme i gryter. Retten skal heller ikke serveres med ris som vi er vant med her i Norge, men med kokt bokhvete, potetmos eller pommes frites.

Oppskriften er til 4:

600 g kalvefilet
400 g seterrømme
1 toppet ss tomatpure
3 dl okse- eller kyllingbuljong
1 ts sukker
2 ts paprikapulver
salt og pepper
2 gule løk
rapsolje
1 ss mel

Skjær kjøttet i 6 biter.
Bank hver bit godt og skjær i strimler, ca 0,7 x 5 cm, på tvers av fibrene.

Bland sammen rømme, tomatpure, buljong, sukker og paprikapulver.
Smak til med salt og pepper.

Skjær løk i halvmåner.
Ha rapsolje i en gryte og stek løken på lav varme til den blir myk. Ta opp løken og sett til side.

Vend kjøttet inn i melet. Skru opp varmen og brun kjøttet godt.
Skru ned varmen litt og ha i løken.
Hell sausen over og kok opp. La det hele småkoke i 25-30 minutter uten lokk.

Server sammen med kokt bokhvete (fåes kjøpt i utenlandske butikker) eller potetmos eller pommes frites.

:)

2 kommentarer:

  1. Ser kjempegodt ut :-) Jeg har laget biff stroganoff mange ganger, men skal prøve denne oppskriften din også snart. Jeg serverer alltid potetmos til, av en eller annen grunn har jeg blitt lært det:-)

    Klem fra Tone

    SvarSlett
    Svar
    1. Så morsomt da. Jeg må ærlig innrømme at jeg alltid har spist biff stroganoff med ris og at første gang jeg spiste denne retten var i Norge. Hjemme hos oss var det veldig lite av russisk mat ettersom begge foreldrene mine er fra Ukraina og har tviholdt på sine mattradisjoner. Russisk mat var ikke bra nok. :)

      Klem
      Svetlana :)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...