onsdag 3. juli 2013

Pannestekt torsk à la Hellstrøm


Denne retten laget Eyvind Hellstrøm i episode fire av "Hellstrøm rydder opp hjemme". Retten fikk mye skryt av dem som ble servert denne retten, så jeg måtte prøve jeg også. Smaken var kjempegod, men utseende på sausen er jeg ikke helt fornøyd med. Mulig at det var jeg som hadde gjort noe galt selv om jeg mener at jeg var ganske nøye, men god var den og det er tross alt det viktigste for en amatørkokk. :)
Til 4 trenger du:

4 torskefileter
salt og hvit pepper
olivenolje

200 g smør
4 ss soyasaus
1 hvitløksfedd, finhakket
1 sjalottløk, finhakket
2 ss revet ingefær
1 liten bunt persille, finhakket

1 pakke sukkererter
1 bunt vårløk, i skiver
olivenolje
salt og pepper

hjemmelaget potetmos ( oppskriften finner du HER)

Salt torsken. Vask av saltet etter 10-15 minutter og tørk fisken med kjøkkenpapir. Jeg hadde fersk og god fisk og valgte å ikke salte den. Det gikk veldig fint og torsken ble fast og fin likevel.
Krydre torsken med salt og hvit pepper og stek med skinnsiden ned i en panne med olivenolje på middels sterk varme, ca 10 minutter.

Brun smøret i en kjele til det er lysbrunt.
Tilsett soyasaus, hvitløk, sjalottløk og ingefær. Rett før servering tilsetter du hakket persille i sausen.

Kok opp vann med litt salt og kok sukkerertene i et par minutter. Hell av vannet og legg dem i en bolle med iskaldt vann. Avkjøl og skjær i skiver på skrå.
Varm opp litt olivenolje i en kjele og tilsett vårløk. La den frese et par minutter.
Tilsett sukkererter og smak til med salt og pepper.

Legg grønnsakene opp på en tallerken. Legg torsken over grønnsakene og potetmos ved siden av.
Hell sausen over og server! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...