søndag 14. juli 2013

Pinnebrød


Vi var på hytta på Vaset for et par uker siden. Det var litt kaldt, 10-12 grader, men det var sol og flott vær. Gutta ville så gjerne grille og da lovte jeg også å lage pinnebrød. Gutta var flinke og spikket grillpinner til alle. De fikk med seg deigbollen ut og stod og stekte de stakkars deigbitene over grillen leeeenge. De fikk det til til slutt og spiste seg ganske mette på pølser og pinnebrød. Dette hadde ikke jeg tålmodighet til og valgte å surre deigen rundt pølsene og steke dem i stekeovnen. :) Etter det var vi ganske enige om at pinnebrød skal stekes over bål. Husk at det ikke er lov å brenne bål i nærheten av skog fom 15. april tom 15. september. :)

Her har du oppskriften på pinnebrød:

25 g gjær
2,5 dl lunken melk
1 ss olje
1 ts salt
1 ts sukker
ca 400 g hvetemel

Alt.:
1/2 ts tørket basilikum eller oregano (hvis du ønsker en litt mer spennende, krydret smak) eller
en neve revet gulost eller begge deler :)

Bland alle ingrediensene i en bakebolle og elt deigen i ca 10 minutter. Tilsett litt mer mel hvis deigen er for kompakt.
Dekk bollen med plast og la deigen heve i ca 1 time.
Del deigen i passe store biter og trill til tynne pølser som du surrer rundt grillpinner.
Stek pinnebrød over bålet til det er gyldenbrunt og gjennomstekt.

God søndag! :)

7 kommentarer:

  1. Hei.
    Tenkte jeg ville spørre deg om en god salat til grillmat. Skal på en grillfest i slutten av uka, hvor alle skal ta med sin egen grillmat. I tillegg skal alle ta med et tilbehør hver,som skal være felles. Så den vanlige grønne salaten og vanlig potetsalat er det nok noen som har med. Foccacia er det og ei som skal ha med. Har du en god salat e.v.t annet spennende tilbehør å anbefale ?
    Klem Vivian :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Vivian!
      Det første som slo meg da jeg leste kommentaren din var tzatziki. Se også oppskriften på kveite med mye spennende tilbehør og parmesankylling med sitronsaus og tomatsalat (tomatsalaten er kjempegod). Siciliansk caponata er et supert tilbehør til det meste. Ellers kan jeg nevne aioli, coleslaw og råkostsalat (http://chocolanasblogg.blogspot.com/2011/09/lakseburgere-med-mango-og-rakostsalat.html). Tomat, mozzarella, basilikum, god olivenolje og litt balsamico er også en god sommersalat.
      Tror du noe av det kan passe? Si fra hvis du hadde tenkt deg noe annet, så skal jeg tenke litt til. :)

      Klem
      Svetlana :)

      Slett
  2. Dette høres kjempe bra ut. Skal kikke litt før jeg bestemmer meg.Finner sikkert ikke bare en ting. Tusen takk for rask tilbakemelding og god hjelp. Skal skrive hva jeg bestemmer meg for :-) klem

    SvarSlett
  3. Hei igjen.
    Når du skrev tzatziki, tenkte jeg hvorfor har ikke jeg tenkt på det. Så tzatziki blir det. Har også bestemt meg for tomat salaten. Og da holder der jo egentlig, men skal høre litt hva de andre har med, for kunne også tenkt meg den lune potetsalaten din. Tusen takk igjen for hjelp og ellers for mange gode oppskrifter du legger ut :-)
    Klem vivian

    SvarSlett
  4. Takk for oppskriften på pinnebrød. Den ga oss inspirasjon til å lage pinnebrød video http://youtu.be/CB8YpHGGbVU
    Hilsen oss fra
    Minituren Friluftsliv for barn
    http://minituren.blogspot.no/

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Øyvind!
      Så hyggelig. :) Skal sjekke videoen!

      Hilsen
      Svetlana

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...