onsdag 7. august 2013

Blåbærsyltetøy


Nå har også blåbærene kommet og jeg har allerede rukket å legge et par kilo i fryseren og koke litt syltetøy. Jeg ble ikke helt fornøyd med syltetøyet jeg laget i fjor siden det ble ganske tynt. Mest sannsynlig skyldtes det overmodne bær. I år laget jeg syltetøy av de første bærene, tørre og fine og forandret litt på oppskriften. Syltetøyet ble fint og tykt, passe søtt og smakte mye blåbær.
Guttene elsker blåbærsyltetøy og var veldig flinke og hjalp til å koke og fylle syltetøyet på glass. Vi fikk 3 små glass av 1 kg blåbær.

Her er den nye oppskriften:

1 kg rensede blåbær
1 vaniljestang
saften av 1 sitron
2 ts fruktpektin
400 gr sukker
30 g Certo syltepulver

Ha bærene i en kjele.
Splitt vaniljestangen på langs og skrap ut frøene. Ha både stanga og frøene i kjelen sammen med bærene.
Tilsett sitronsaft. 
Kok opp og la bærene koke i 8 minutter under lokk.
Tilsett fruktpektin og kok i 1 minutt.
Tilsett sukkeret og kok opp på nytt. Rør til alt sukkeret er oppløst.
Ta ut vaniljestangen og rør i certo.
Hell syltetøyet over på rene glass. Fyll glassene helt opp slik at det blir minst mulig luft under lokket.
Jeg oppbevarer syltetøyet i kjøleskapet.

* Steriliser syltetøyglass og lokk i stekeovnen (100 grader) mens du lager syltetøyet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...