søndag 11. august 2013

Fetabrød


Jeg fant denne oppskriften på min nye favorittblogg Gresk mat! og måtte bare prøve. Jeg er en stor tilhenger av gresk mat og søker etter nye oppskrifter hele tiden og denne bloggen er en stor inspirasjonskilde for meg.
Fetabrød er supergodt! Litt syrlig på smak, men så utrolig luftig og duften er helt uimotståelig. Mine barn liker ikke fetaost og jeg trodde ikke de kom til å like brødet, så jeg bakte et annet brød til dem. Gjett hva, jeg måtte fryse det andre brødet. De ville ha kun fetabrød! Så godt var det! :) Brødet passer utmerket som tilbehør til det meste, men vi spiste det også med både salt og søtt pålegg og det var veldig godt det også. Anbefales!

Til 1 stort eller 2 små brød tenger du:

25 g gjær ( i originaloppskriften står det 50 g, men jeg valgte å bruke halvparten)
2,5 dl lunkent vann
500 g hvetemel
1/2 ts salt
2 ss olivenolje
250 g gresk fetaost
evt. oliven, soltørkede tomater eller tørket oregano

Ha gjær, vann, mel, salt og olivenolje i en bakebolle og elt til du har en fin og glatt deig. Deigen skal ikke være for fast.
Smuldre fetaosten og tilsett i deigen sammen med oliven/tomat eller oregano hvis du bruker det. Jeg hadde i kun fetaost. Elt til alt er blandet inn i deigen, kun et par minutter.
Dekk bollen med plast og la deigen heve i ca 1 time.
Form deigen til et stort brød eller to små og legg på en bakepapirkledt stekeplate.
Dekk brødet med et kjøkkenhåndkle og la det etterheve i ca 40 minutter.
Sikt over litt mel og lag et par snitt med en tynn, skarp kniv om du ønsker det.
Stek brødet nederst i ovnen ved 200 grader. Små brød stekes i 40 minutter og et stort stekes i 50.
Avkjøl på rist.

God søndag! :)

1 kommentar:

  1. Dette ser bare helt nydelig ut :-) Må definitivt prøves :-)

    Tone

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...