lørdag 17. august 2013

Hjemmelaget blåbærgelé


Jeg trodde jeg var ferdig med blåbær for i år, men neida. Gutta har allerede spist opp syltetøyet jeg laget for to uker siden (oppskriften finner du HER) og syntes jeg burde laget mer. Hva gjør man ikke for barna sine? I går kom jeg hjem med 6 kg blåbær og da var det bare å brette opp ermene og begynne å koke. Jeg har aldri laget blåbærgelé og ville prøve denne gangen. Det ble syltetøy av 4 kg bær og gelé av 2 kg. Jeg fikk 6 små glass med gelé.

Her er oppskriften:

2 kg blåbær
2-3 dl vann

Kok opp bærene sammen med vannet i en stor kjele. Dette kan godt gjøres i to omganger.
Kok bærene i 5 minutter. Rør om av og til.
La bærene renne gjennom en saftsil (fåes kjøpt på Jernia). Dette kan ta en times tid. Klem saftsilen med hendene (bruk gummihansker!) for å få med all saften.
Mål opp saften, og beregn riktig mengde Certo fruktpektin og sukker som du skal bruke.
Grunnoppskriften er slik:

1,5 l saft
1 pose Certo fruktpektin
1 l sukker
 
Kok opp saften.
Ta kjelen av varmen og tilsett Certo fruktpektin under konstant omrøring for å unngå klumper.
Sett kjelen tilbake og tilsett sukkeret. La det koke til sukkeret har løst seg. Rør godt.
Skum av og hell over i rene og varme glass. Jeg vasker glass og lokk i oppvaskmaskin eller for hånd med oppvasksåpe, og så steriliserer jeg dem i stekeovnen ved 100 grader i minst 10 minutter.
Fyll glassene helt opp og sett på lokk.
Har du glass med skrulokk, setter du dem opp ned på et kjøkkenhåndkle til de er avkjølt.
Oppbevar blåbærgelé mørkt og kjølig.
 
God helg! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...