torsdag 5. september 2013

Feta bakt med tomat, oliven og oregano

 
Denne herligheten fant jeg på bloggen Gresk mat!. Jeg bestemte meg for å lage den når mamma kom på besøk denne gangen, men det ble til at Rune måtte lage det meste av maten siden jeg måtte skynde meg og kjøre til flyplassen rett etter jobb. Dette ble virkelig en vellykket liten rett som vi spiste som forrett med godt brød til. Guttene mine liker ikke fetaost og det var kun Alexander som turte å smake. Han spiste opp alt! Fetaosten ble helt annerledes både i konsistensen og på smak. Den ble myk og kremete og var ikke så syrlig på smak som den pleier å være. Anbefales!

Til 4 trenger du:

2 ss olivenolje + litt til formene
2 hvitløksbåter, i tynne skiver
1 boks plommetomater, grovhakkede
chiliflak
litt sukker
salt og pepper
2 ss frisk oregano eller 2 ts tørket
250 g gresk fetaost, brukket opp i store biter
en neve svarte oliven, hele eller i skiver

Sett stekeovnen på 200 grader.

Varm olje i en stekepanne. Tilsett hvitløken og stek den på svak varme til den begynner å dufte og bli myk.
Ha i tomater og et par klyper med chiliflak. La sausen koke uten lokk i ca 20-25 minutter til den tykner.
Smak til med sukker, salt og pepper og rør inn oregano.
Smør 4 små ildfaste former med olivenolje og legg fetaosten i bunnen.
Hell over sausen.
Dryss oliven på toppen og sett inn i ovnen i 20 minutter.

Server sammen med godt brød, gjerne gresk. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...