onsdag 4. september 2013

Grønnsakspaella


Da vi var på treningsleir på Mallorca i sommer fikk vi alltid servert paella til lunsj i tillegg til mange andre deilige retter. Vi fikk paella med skalldyr, kjøtt og chorizo, men jeg falt for den vegetariske varianten. Vel, jeg kunne ikke spise de andre variantene fordi jeg måtte være forsiktig med både skalldyr og spekemat siden jeg har en liten baby i magen, så det er kanskje ikke så rart at jeg holdt meg til grønnsaker. :) Kjempegodt var det også! Dette skal jeg lage når vi kommer hjem, tenkte jeg. :)

Og her er oppskriften til 4-6 personer:

olivenolje
1 løk, hakket
1/2 hvitløk, hakket
1 grønn paprika, i strimler
1 rød paprika, i strimler
1 gul paprika, i strimler
100 g aspargesbønner, delt i ca 4 cm lange biter
250 g sopp, i store biter
1 boks hermetiske tomater
5 dl paellaris
1 dl god spansk hvitvin
7 dl grønnsaksbuljong
1 ts gurkemeie eller en liten klype safran
tørket eller frisk oregano
tørket eller frisk timian
salt og pepper
 
Ha et par spiseskjeer olivenolje i en gryte eller stor og høy stekepanne.
Tilsett løk og hvitløk og stek på middels varme et par minutter. Pass på at hvitløken ikke svir seg.
Ha i paprika, aspargesbønner, sopp og tomater og la det hele surre på lav varme i 5 minutter.
Ha i ris og vin, rør om og la det småkoke til alkoholen har fordampet.
Rør ut gurkemeie/safran i litt av buljongen og tilsett i panna sammen med ca 5 dl buljong.
Krydre med oregano, timian, salt og pepper.
La risen koke under lokk i ca 20 minutter på middels varme. Tilsett mer buljong etterhvert som buljongen i panna fordamper. Ikke ha i mer en et par øser av gangen. Ikke rør mer enn nødvendig.
Smak til med mer salt og pepper hvis nødvendig.
 
Server sammen med godt brød. :)

3 kommentarer:

  1. Svar
    1. Så bra! Det er bare å prøve!

      Hilsen
      Svetlana

      Slett
  2. Ja, nå er ingrediensene i hus - i dag blir det paella

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...