søndag 8. september 2013

Hvetestang med blåbær og bringebær


Dette er en fantastisk nydelig hvetestang med smak av sommer. Jeg lager vanligvis terter og paier av mørdeig, så det var litt uvanlig å lage en hvetestang. Oppskriften fant jeg i bladet "Baking Heaven" og bestemte meg fort for å prøve. Hele familien elsket baksten! Deigen ble luftig og fin og bærfyllet ble ikke bløtt som jeg hadde fryktet. Det fine med denne hvetestangen er at den ikke trenger etterheving og blir da ferdig på maks 1,5 time. Jeg laget denne på fredag etter jobb og vi var klare til å nyte den rett etter middag. Prøv du også!

Her er oppskriften med noen justeringer:

25 g fersk gjær
2,5 dl lunken melk ( jeg brukte ekstra lett siden jeg ikke hadde noe annet og det gikk veldig fint)
1 egg, sammenvispet
85 g sukker
500 g hvetemel, gjerne Tipo 00 for å få en fin og hvit deig
75-100 g mykt smør, i terninger

200 g blåbær, friske eller halvtinte
300 g bringebær, friske eller halvtinte
4-5 ss maisenna (mengde avhenger av hvor bløte bær du har)
6 ss sukker
40 g strøbrød

siktet melis til servering

Smuldre gjæren i bakebollen og tilsett melk og halvparten av egget. Sett resten av egget til side. Det skal brukes til pensling etterpå.
Tilsett sukker og hvetemel og elt til alt er godt blandet.
Tilsett smøret litt etter litt og elt videre i 8-10 minutter til du har en glatt og jevn deig.
Dekk bollen med plast og la deigen heve i ca 1 time.

Sett stekeovnen på 200 grader.

Kle en liten langpanne, ca 20x30 cm med bakepapir.
Ha deigen over på et lettmelet bakeunderlag og kjevle ut til en leiv som er ca 4 cm større enn langpanna.
Rull deigen løst rundt kjevlen og løft opp. Rull ut deigen i langpanna. Få gjerne noen til å hjelpe deg med å holde bakepapiret på plass. Klem deigen godt inni langpanna. La deigen stikke maks 1-1,5 cm oppover kantene og skjær bort resten. Legg deigrestene til side.

Bland sammen bær, maisenna og sukker i en bolle.
Strø strøbrød utover deigbunnen og fordel bærene over.

Samle sammen deigrestene og del i to biter.
Rull ut hver bit til en tynn pølse og legg i striper over bærene slik at du får et gittermønster.
Klem sammen kantene.
Pensle deigen med resten av det sammenvispede egget og sett inn i ovnen. Jeg satte min nest nederst i ovnen.
Stek i ca 25-30 minutter.
Avkjøl hvetestangen i langpanna før du tar den ut og legger på et passende fat.

Strø over siktet melis og server sammen med pisket krem eller vaniljeis.
God søndag! :)

2 kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...