torsdag 24. oktober 2013

Hjemmelaget plommesyltetøy

 
Vi fikk to kilo utsteinede frosne plommer av mine svigerforeldre som jeg egentlig hadde tenkt å bruke til kaker. Da jeg tok dem ut av fryseren var de ganske bløte, så jeg bestemte meg for å lage syltetøy i stedet. Og det ble kjempegodt! Plommesyltetøy er ikke bare godt som pålegg, men smaker helt nydelig sammen med brie eller camembert. Anbefales!
Her er oppskriften:
 
2 kg utsteinede plommer (la skinnet sitte på)
ca 600 g sukker (smak deg frem)
1 pose Certo Syltepulver
 
Sett stekeovnen på 100 grader og sett inn både glass og lokk. La dem stå der mens du lager syltetøyet.
 
Ha plommene i en kjele og kok opp. Rør om av og til.
La plommene koke i ca 15 minutter til de begynner å falle fra hverandre.
Ta kjelen av varmen og mos plommene med potetmoser. Jeg lot noen små biter være igjen.
Rør sukker og Certo sammen og rør inn i plommene. Rør til sukkeret er oppløst.
Når det gjelder sukkermengden må du smake deg frem. Har du søte plommer, kan du starte med litt mindre sukker enn i oppskriften. Jeg hadde litt sure plommer og endte opp med ca 700 g sukker. En annen ting som er viktig å tenke på er hva du skal bruke syltetøyet til. Skal det kun spises som pålegg ville jeg laget det søtere. Skal det være til ost, ville jeg hatt i mindre sukker og latt det bli friskere på smak. Tilsett små mengder av gangen og smak deg frem er mitt beste råd. :)
Hell syltetøyet på varme glass og skru på lokk. La glassene stå på kjøkkenbenken til syltetøyet er avkjølt og sett dem på et kjølig sted.
Syltetøyet vil holde seg minst til neste høst. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...