onsdag 2. oktober 2013

Kleftiko - tyvens lam

 
 
Det ble ingen fårikål hos oss i år heller siden ingen av oss er noe særlig begeistret for denne retten. For et par uker siden var jeg innom slakteren for å kjøpe karbonadedeig og da så jeg at de hadde noen flotte lammelår. Enda jeg ikke er så glad i lam ble et trekilos lår med meg hjem. Rune og jeg hadde bursdag for to uker siden og skulle ha et lite familieselskap, så det passet fint med et godt lammelår til middag da. :)
Jeg så en oppskrift på Kleftiko i den siste utgaven av BBC GoodFood og visste med en gang at dette skulle jeg lage. Kleftiko er en gresk rett som består av lam og rotgrønnsaker som stekes lenge i stekeovn. Du kan bruke kjøttstykker med og uten ben og de grønnsakene du måtte ønske. Det er vanlig å lage porsjonspakker, men her laget jeg en stor pakke ettersom jeg hadde ett stort kjøttstykke. Retten var utrolig enkel å lage - den lager jo seg selv, dog tidskrevende, men til gjengjeld rakk jeg å gjøre alt det andre jeg skulle gjøre før gjestene kom uten å måtte stresse. Jeg var litt skeptisk til at grønnsakene skulle stekes like lenge som kjøttet i og med at alt sammen skulle pakkes inn med en gang, og så for meg at potetene skulle bli til potetmos, men neida! Både poteter og gulrøtter var perfekt tilberedt. Gulrøttene hadde til og med en liten tyggemotstand - etter 4 timer i ovnen!
Kjøttet var veldig mørt, selv dagen etter. Det var første gang jeg stekte lammelår og både jeg og resten av familien ble veldig fornøyde med resultatet. Som tilbehør hadde vi mynteyoghurt (mynte er nydelig til lam) og en herlig og frisk spinat- og tomatsalat. Anbefales på det varmeste!

Til 6 personer trenger du:

3 kg lammelår

Marinade:

8 store hvitløksfedd
1 ts salt
5 ss frisk oregano eller 1 toppet ss tørket
1 ss frisk rosmarin eller 1 ts tørket
revet skall av 1 sitron
1/2 ts kanel
svart pepper
3 ss olivenolje
saften av 2 sitroner

ca 1,8 kg kokefaste poteter (jeg brukte Asterix)
8-10 gulrøtter
salt og pepper
olivenolje
6 laurbærblader

Mynteyoghurt:

250 g gresk yoghurt
saften av 1/2 sitron
1 ss olivenolje
en neve frisk mynte, hakket

Spinat- og tomatsalat:

1 1/2 ts rødvinseddik
1 1/2 ss olivenolje
100 g babyspinat
et par never hakket frisk persille
1/2 rød løk, i tynne skiver
250 g cherrytomater, delt i to, eller store tomater i båter
1/2 agurk, i små skiver
1 glass sorte oliven, delt i to

Kjøttet skal marineres natten over.
Knus hvitløk og salt sammen i en morter.
Tilsett oregano, rosmarin, sitronskall, kanel og litt svart pepper og knus litt til.
Rør inn olivenolje.
Stikk mange hull på begge sider av lammelåret med en tynn og skarp kniv.
Gni marinaden inn i lammelåret slik at den trenger inn i hullene.
Drypp over sitronsaft og legg lammelåret enten i en stor pose eller i en form tildekket med plastfolie.
Sett lammelåret i kjøleskapet.

Neste dag tar du lammelåret ut av kjøleskapet en time før du skal steke det.

Sett stekeovnen på 160 grader.
Finn frem en stor langpanne og legg aluminiumsfolie på langs av langpanna. La folien stikke ut ca 20 cm på hver side.
Legg et nytt lag med folie på tvers av langpanna. La den stikke ut 20 cm her også.
Gjør det samme med bakepapir.

Vask, skrubb og tørk poteter. Nypoteter trenger ikke å skrelles.
Del potetene i to på langs, evt. fire hvis du har veldig store poteter.
Skrell gulrøtter og del i ca 2-3 cm lange biter.
Legg poteter og gulrøtter tett sammen i langpanna.
Krydre med salt og pepper og ringle over olivenolje. Bland alt sammen med hendene.
Stikk laurbærbladene imellom poteter og gulrøtter.
Ta lammelåret ut av posen/formen og hell marinaden over potetene.
Legg lammelåret i midten og stikk steketermometer i den tykkeste delen.
Brett aluminiumsfolie over som et telt. Pakken skal være helt tett.
Sett langpanna i stekeovnen.
Jeg måtte ha kjøttet helt gjennomstekt ettersom jeg ikke kan spise rosa, så jeg stekte det i ca 4 timer til termometeret viste 70 grader. Ønsker du rosa kjøtt, stopper du på ca 65.
Ta langpanna ut av ovnen og øk stekeovnstemperaturen til 220 grader.
Brett ned aluminiumsfolien og bakepapiret og la kjøttet og grønnsakene få 20 minutter til i ovnen for at kjøttet skal få litt farge.
La det hvile litt før du skjærer opp lammelåret.

I mellomtiden blander du sammen alle ingrediensene til mynteyoghurten.

Rør sammen rødvinseddik og olivenolje og sett til side.
Bland sammen ingrediensene til salaten i en salatbolle og hell over eddik- og oljeblandingen.

Sett mynteyoghurt og spinat- og tomatsalat på bordet.
La alle forsyne seg med rotgrønnsaker og lammeskiver. Ikke glem sjyen. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...