lørdag 5. oktober 2013

Spicy gresskarsuppe


Snart fylles butikkene med masse gresskar og jeg gleder meg. Det er alltid morsomt å sette ut gresskarlykter og få noen forventningsfulle barn på døren på Halloween, men jeg ser også fram til å lage supper, grøt og kaker av innmaten. Jeg kommer til å fryse endel gresskarkjøtt i år som skal bli til deilig middagsmat til babyen - et tips til deg som venter eller har små barn. :)
Jeg hadde et stort matgresskar i kjelleren som jeg kjøpte på Matstreif i år og som måtte brukes ganske raskt i og med at den hadde ligget der en stund nå. Jeg fikk skikkelig lyst på suppe og suppe ble det! Denne gangen laget jeg en mer krydret variant og suppen ble kjempegod. Mitt gresskar var veldig lyst i fargen, så jeg valgte å ha i gulrøtter for å få litt mer farge på suppen. Gulrøttene kan godt sløyfes eller erstattes med 3-4 poteter hvis du ønsker en litt fyldigere suppe.

Til 4 trenger du:

olivenolje
1 gul løk, hakket
4 hvitløksfedd, hakket
1 rød chili, hakket
1 ts garam masala
1/2 ts cumin
ca 900 g gresskarkjøtt, i terninger
5 gulrøtter, i terninger
1 l varm grønnsaksbuljong

salt og pepper
 
hakkede friske urter, for eksempel persille eller koriander
revet parmesan til servering
 
Ha olivenolje i en stor kjele og varm opp.
Stek løk, hvitløk og chili på middels varme i noen minutter.
Tilsett garam masala og cumin og stek i 1-2 minutter mens du rører.
Tilsett greskar og gulrøtter og stek alt sammen i 4-5 minutter under omrøring.
Ha i buljong og kok opp.
La suppen småkoke under lokk i ca 20 minutter.
Mos suppen med stavmikser e.l. og smak til med salt og pepper.
Varm opp suppen på nytt.
Server suppen sammen med urter og parmesan.
 
*Tips:
- ha gjerne sprøstekt spekeskinke eller bacon eller stekt sopp til suppen hvis du ønsker en litt mer luksuriøs variant.
- tilsett litt fløte eller creme fraiche hvis du ønsker en mildere smak på suppen.

4 kommentarer:

  1. hvor kjøper man garman masala? :)

    SvarSlett
  2. Hei!
    Garam masala får du kjøpt i de fleste store butikker. Skal stå i krydderhylle. Ellers har utenlandske butikker garam masala av god kvalitet.

    Hilsen
    Svetlana :-)

    SvarSlett
  3. Hei :) dette så godt ut!! Men jeg lurer på hva du mener med 1/2 cumin? Hel eller malt? og er det det samme som spisskummen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk! :) En liten skrivefeil har sneket seg inn i oppskriften. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det! Det skulle ha stått 1/2 ts. Har rettet opp nå. :) Ja, cumin er det samme som spisskummen. :)

      Hilsen
      Svetlana

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...