mandag 25. november 2013

Potetlefser

 
Potetlefser har blitt en smak av jul for meg. Lefsene er nøytrale på smak og passer godt sammen med både salt og søtt pålegg. Svigermor har bakt disse til jul hvert år så lenge jeg har kjent henne, og i år måtte jeg prøve å bake dem selv siden jeg har fått min egen steketakke. Jeg må innrømme at jeg slet litt med disse lefsene. Først var deigen for bløt og klistret seg fast til underlaget, og så måtte jeg finne riktig steketemperatur. Det var rett og slett en tålmodighetsprøve for meg, men jeg klarte det til slutt! :)


Til ca 10 store lefser trenger du: 

1 kg melne poteter
125 g siktet rug
75 g byggmel
75 g hvetemel
1 ts salt

Kok potetene med skallet på.
Skrell dem og mos mens de ennå er varme. Jeg brukte en finmasket sil til å presse potetene gjennom for å få mosen helt fin og klumpfri.
Bland potetmosen med resten av ingrediensene og elt til en deig.
Del deigen i 10 biter og kjevle ut en og en bit til en tynn leiv. Prøv å kjevle ut leivene så tynne som mulig. Jobb raskt og strø underlaget godt med mel for å unngå at deigen klistrer seg fast. Bruk en rutekjevle.
Stek lefsene på middels varme, ca 2 minutter på hver side. De skal så vidt få farge. Pass på å ikke steke dem på for høy varme for da blir de harde.
Avkjøl på rist.

Lefsene er fine å fryse. Del dem i to og legg i plastposer. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...