fredag 22. november 2013

Smultringer


Her har du en veldig god oppskrift på smultringer. Disse kan fint lages nå og fryses til jul, hvis det blir noen igjen etter prøvesmaking ;).

Jeg hadde store smultringutstikkere og fikk 25 smultringer. Det blir nok flere hvis du bruker vanlige utstikkere.

Du trenger:

2 egg
150 g sukker
1 dl kremfløte
2 dl kefir
1 ts kardemomme
1 ts hornsalt
450-500 g hvetemel + til utbaking
1,5 kg smult

Pisk egg og sukker godt sammen.
Tilsett fløte og kefir.
Sikt sammen det tørre og bland med røren. Start med 450 g mel. Rør forsiktig og ikke for mye. Deigen skal være litt klissete.
Dekk bollen med plast og la deigen hvile i kjøleskapet over natten.

Varm opp smult til 180 grader. Jeg anbefaler å bruke frityrkoker siden det er enklere å holde kontroll på varmen og du unngår sprut og at smult kan ta fyr. Har du ikke frityrkoker kan du bruke en stor gryte med lokk.

Ta deigen ut av kjøleskapet og legg på et godt melet bakeunderlag.
Kjevle ut deigen til en 1 cm tykk leiv og stikk ut smultringer. Ikke stikk ut for mange av gangen ellers kan du risikere at de klistrer seg fast til underlaget og blir vanskelige å løfte opp. Jeg fikk fire smultringer ved siden av hverandre i frityrkokeren og laget da fire av gangen. Jeg laget neste porsjon mens jeg stekte den forrige.
Stek smultringene ca 3 minutter på hver side hvis du lager dem like store som mine, ellers holder det med 2 minutter på hver side for de som er mindre. Smultringene skal være pent brune.

Legg de ferdigstekte smultringene på kjøkkenpapir på rist og avkjøl.

Lag deg en god kopp te eller kaffe og kos deg! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...