mandag 11. november 2013

Vegetariske fajitas med søtpoteter

 
Jeg forsøker å oppdatere bloggen så ofte jeg kan, men ser at det er vanskelig å få til. Jeg må dessverre prioritere de siste forberedelsene før babyen kommer, nattesøvn har blitt luksus, så jeg må passe på å hvile på dagen, guttene krever sitt, maten skal lages og jeg skal selvfølgelig bake alle julekaker nå i november for det blir ihvertfall ikke tid til baking i desember. Oppi alt dette må jeg huske på å ikke stresse, så jeg tar dagene som de kommer og blir glad for det jeg rekker å få gjort. :)
Idag vil jeg friste dere med en vegetarisk rett - fajitas med søtpoteter. Retten falt virkelig i smak hos hele familien og vi savnet ikke kjøtt i det hele tatt. Prøv du også!

Til 4 trenger du:
 
3 søtpoteter, skåret i båter
1 rød løk, i båter
1 gul løk, i båter
1 paprika, rød eller gul, i båter
3 hvitløksfedd, skrelt og delt i to på tvers
olivenolje
2 ss hvit balsamico eller hvitvinseddik
salt og pepper
chiliflak
oregano
paprikapulver
spisskummen
hakket bladpersille
 
8 fajitas eller 12 små tortillas
 
grønn salat
tomater
rømme eller creme fraiche
tacosaus
fetaost eller pecorino, i terninger (kan sløyfes)
 
Sett stekeovnen på 200 grader.
Ha søtpoteter, løk, paprika og hvitløk i en langpanne.
Ringle over olivenolje, balsamico og krydre godt med salt, pepper, chiliflak, oregano, paprikapulver og spisskummen. Vær forsiktig med spisskummen slik at den ikke overdøver de andre smakene.
Bland alt sammen, gjerne med hendene og bak i ovnen i 40 minutter. Rør om etter 20 minutter.
Strø over hakket persille rett før servering.
 
Varm opp fajitas/tortillas og fyll med de bakte grønnsakene, friske grønnsaker, tacosaus, rømme og evt. ost. Kjempegodt! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...