onsdag 11. desember 2013

Babylykke!!! :)


Endelig! Den 7. desember ble vi lykkelige foreldre til en liten gutt! Han heter Daniel og er selvfølgelig verdens nydeligste. :)

Det blir ikke så mye tid til matlaging og baking nå med den lille sjefen i huset. Det er ikke alltid jeg husker å spise frokost, så middager og kaker er sterkt nedprioritert nå inntil vi har fått på plass sove- og spiserutiner. Vi hadde taco til middag den ene dagen og pølser den andre (gjett om storebrødrene var fornøyde :)), men heldigvis hadde vi laget noen forskjellige gryter på forhånd som vi la i fryseren og da blir det ordentlig mat på oss også. :)

Jeg kommer til å ta en liten permisjon fra blogging ut året tenker jeg, men det kan hende det dukker opp ett innlegg eller to før det. Jeg er fortsatt tilgjengelig på mail, så det er bare å maile eller skrive kommentarer, så svarer jeg fortløpende.

Neste år kommer jeg til å blogge en del om kosthold etter fødsel da planen er å kunne få på meg mine gamle klær til sommeren uten at det skal gå utover ammingen og babyen. Jeg skal se an noen måneder først før jeg begynner med trening og evt. melder meg på Grete Roede kurs som er spesielt skreddersydd for jenter/kvinner som nettopp har fått baby. Det betyr at det blir enda mer fokus på sunn mat her på bloggen. I tillegg blir det flere innlegg om hjemmelaget babymat. Jeg var ikke så flink til å lage mat til Alexander og Christian, men denne gangen skal jeg gjøre alt annerledes og vil dele mine erfaringer med dere.

Det blir ingen ny oppskrift i dag selv om jeg har mange på lur. Jeg har rett og slett ikke tid til å skrive så mye mer, men før jeg logger meg av vil jeg dele med dere matopplevelsen jeg hadde på sykehuset og håper det vil vekke noen reaksjoner hos dere også. Da jeg lå på sykehuset fikk jeg utdelt en del informasjon om sykehuset, visittider, legebesøk og div. informasjon om bespisning samt et lite skriv om ernæringsråd til gravide og ammende. Det stod bl.a. at det var veldig viktig å spise sunn og variert mat, masse grønnsaker og frukt. Det hørtes jo fint ut tenkte jeg, helt til det første matfatet kom. Kjøttkaker, poteter og ertestuing som druknet i brun saus. Grønnsaker? Nei! Ikke en agurkskive engang!!! Til lunsj ble det servert risgrøt - en svær bolle pluss kanelsukker. Jaja, tenkte jeg, det var tross alt lørdag. Til middag ble det servert ris og en slags kjøttgryte som jeg ikke spiste. Igjen, ingen grønnsaker! Frukt? Nei, det så jeg aldri noe til i løpet av de tre dagene jeg var på sykehuset. Frokosten var ikke så verst, men kunne vært bedre. En svett gulostskive og en like svett brunostskive, syltetøy, smør og to tynne agurkskiver. Lunsj igjen: fiskesuppe fra pose med kompottkonsistens. Nei, takk! Middag: dampet ørret med tre digre poteter, igjen druknet i sandefjordsmør. Og hvor er grønnsaker igjen??? Neste lunsj: to kyllingbiter og to loffskiver med smør. Hva er dette for noe??? Jeg angrer veldig på at jeg ikke tok et bilde av ukemenyen. Det var stort sett kjøttkaker, medisterkaker, kjøttpølser og supper på den. Man skulle også få dessert til middag hver dag. En dag var det geleklumper blandet med melk, neste dag var det en slags fromasj med kunstig smak. Hvorfor servere dessert istedenfor grønnsaker og frukt? Dette går virkelig ikke an! Er det noe sted det skal serveres god og sunn mat, så er det på sykehus!!! Stakkars menneskene trenger det!!! Man kan selvfølgelig gå ned i kantina og kjøpe seg noe annet der, men det er ikke poenget. Hva med de som er sengeliggende? Jamie Oliver, hvor er du?????

14 kommentarer:

  1. Gratulerer så mye til deg og dine med den nyfødte!:) Nyte tiden sammen fremover, så får vi lesere ha noen inspirerende oppdateringer å glede oss til når du finner tid til det! Stor klem Cecilie;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Cecilie! Veldig koselig :-)

      Stor klem tilbake :-)

      Slett
  2. Gratulerer så mye med den lille :)
    Ikke veldig imponerende sykehusmat må jeg si.

    SvarSlett
  3. Gratulerer så mye Svetlana. Kos dere og nyt tiden :-)

    Klem fra Tone

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Tone! Vi koser oss masse med den lille selvom det er litt tøft å være våken om natta. :-)

      Slett
  4. Hva ???
    Jeg har ikke sett du har hatt mage... ; )
    Gratulerer masse.
    Hilsen fra Rogaland.

    SvarSlett
  5. Gratulerer så mye!
    Huff, den sykehusmaten høres ikke bra ut i det hele tatt. Nybakte mødre fortjener og trenger bedre!

    SvarSlett
  6. Gratulerer kjempemasse med lille gutten :)
    God Jul til deg og dine :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Mette!
      En riktig god jul og godt nytt år til deg og dine!

      Klem
      Svetlana :)

      Slett
  7. Gratulerer masse med den lille prinsen :-) Kos dere masse i lag og ha en super jul og et spennende nyttår.
    Sykehus mat, og mat på mange eldre hjem er dessverre dårlig alt for mange steder.
    Klem Vivian.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Vivian!
      En riktig God Jul og et Godt Nytt År til deg og dine!

      Klem
      Svetlana :)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...