onsdag 18. desember 2013

Berlinerkranser

 
Julaften nærmer seg med stormskritt og jeg begynner å komme i mål med julebaksten. Jeg ble nesten ferdig før lillemann kom, men det gjenstår noe småtteri. Jeg trenger i grunn ikke å bake noe mer, men jeg kjenner at det klør i fingrene så fort jeg får et par timer med fred og ro. Jeg kan rett og slett ikke sitte rolig. Jeg må bake! :)
Dagens oppskrift er berlinerkranser - tradisjonelle julekaker. Disse bakte jeg for noen uker siden og de ligger nå trygt i fryseren. Tror jeg skal gjøre det samme neste år også. Det er nemlig veldig lurt å bake kaker flere uker i forveien og legge dem i fryseren, så slipper du å stresse med julebaksten i desember. De fleste småkaker man pleier å bake til jul er fine å fryse. :)

Til ca 40 berlinerkranser trenger du:
 
1 hardkokt eggeplomme
1 rå eggeplomme
60 g sukker
125 g smør
160 g hvetemel
 
pisket eggehvite til pensling
perlesukker til pynt
 
Kok det ene egget i ca 8 minutter til det er hardkokt. Ha eggeplommen i en bakebolle og mos med en gaffel.
Tilsett den rå eggeplommen og sukkeret og pisk massen lys og luftig. Ta vare på eggehviten.
Smuldre sammen smør og mel.
Kna alt sammen til en jevn deig. Ikke kna for mye.
Pakk deigen i plastfolie og la den hvile i kjøleskapet et par timer.
 
Sett stekeovnen på 180 grader.
Legg bakepapir på to stekebrett.
 
Pisk eggehviten lett i en liten skål.
Hell perlesukker på et lite fat.
 
Del deigen i to biter. Legg den ene biten i kjøleskapet mens du jobber med den andre.
Del biten i 20 like store emner.
Trill emnene til 10-12 cm lange pølser som du former til kranser ved å la endene krysse hverandre. Ikke la dem krysse hverandre så altfor høyt oppe for da kan dem lett gå i stykker. Jobb raskt.
 
Pensle kakene med eggehvite og dypp i perlesukker (alternativt kan du strø sukkeret over kakene). Jobb med en og en kake.
Legg kakene på stekebrettet. De kan fint ligge ganske tett på brettet.
 
Mens det første brettet steker tar du ut den andre deigbiten og lager 20 berlinerkranser til.
 
Stek kakene midt i ovnen i ca 10 minutter. De skal så vidt bli litt gyllenbrune på kantene, men fortsatt være ganske lyse.
Ta stekebrettet ut av ovnen og avkjøl kakene litt på brettet før du flytter dem over på rist.
Avkjøl kakene helt før du legger dem i en tett kakeboks.
 
:)

2 kommentarer:

  1. God jul Svetlana!:) klem Cecilie

    SvarSlett
  2. Tusen takk, Cecilie!
    God Jul til deg og familien!
    Her har det vært veldig lite søvn i det siste, så det kommer til å bli en slapp jul hos oss i år. :-)

    Klem :-)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...