søndag 15. desember 2013

Hjemmelaget karamellpudding


Å lage en god karamellpudding er enklere enn du tror. Det er faktisk lettere å få til en vellykket karamellpudding enn sjokoladepudding! Karamellpudding er ypperlig å servere på julaften eller i et hvilket som helst annet selskap. Den skal helst lages dagen i forveien, noe som gjør at det blir mindre stress og mas dagen du venter gjester. Alt som kan lages ferdig på forhånd er gull verdt. :)

Oppskriften er til ca 6 personer (1,5 l form):

1 1/2 - 2 dl sukker til karamell

6 dl H-melk
3 dl kremfløte
1 dl sukker
1 vaniljestang

6 egg

Sett stekeovnen på 125 grader.
Sett formen (jeg brukte brødform) i ovnen.

Hell sukkeret til karamellen i en stekepanne og sett på varmen. La sukkeret ligge rolig til det begynner å smelte. La det steke til det får en pen karamellfarge under stadig omrøring. Pass på at karamellen ikke blir brent. Smak gjerne for sikkerhets skyld, men vær forsiktig i og med at karamellen er veldig varm. Ikke fortvil hvis karamellen er knudrete og ikke glatt. Min ble det, men jeg fikk likevel en fin og glatt saus etterpå.
Hell karamellen raskt i den varme formen slik at den dekker hele bunnen og litt oppover sidene. Hvis karamellen stivner for fort er det bare å sette formen i ovnen til karamellen er flytende igjen.
Avkjøl. Karamellen kommer til å stivne og sprekke noen steder.

Ha melk, fløte, sukker, vaniljefrø og -stang i en kjele og kok opp.
Avkjøl helt.
Ta ut vaniljestangen.

Visp eggene lett sammen til plomme og hvite er blandet. Ikke visp for mye.

Bland melkeblandingen og eggene, og sil dette opp i formen.

Sett formen i en langpanne nederst i ovnen.
Hell kokende vann i langpanna til det dekker 1/3 av formen.
Stek puddingen i ca 1 time og 10-15 minutter.
Sjekk om puddingen er ferdigstekt ved å stikke en tynn kniv i midten.
Avkjøl før du setter formen i kjøleskapet i minst 3-4 timer, men helst natten over.

Skjær forsiktig langs med kanten med en tynn kniv.
Legg et fat over formen og hvelv puddingen forsiktig på fatet.
Hell sausen over puddingen eller i en liten skål og server!
:)

22 kommentarer:

  1. Bra, Svetlana!

    Det er Magne fra VG her, nå har jeg anbefalt innlegget ditt på forsiden av VG slik at flere kan få gleden av det.

    Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange lesere? Ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea |a| vg.no eller @magneda på Twitter.

    :-)

    SvarSlett
  2. Hvor mange grader skal puddingen stekes på?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      125 grader. Det står øverst i oppskriften. :-)

      Hilsen
      Svetlana

      Slett
  3. Hei, Kristin!
    Jeg klarte dessverre å slette kommentaren din. Ja, det går fint an å bruke lettmelk. Puddingen blir da
    lettere i konsistensen og ikke så "kraftig" på smak. Det er også viktig at vannet ikke koker under steking, som du skriver. Derfor er det lurt å steke på lavere temperatur. Jeg har aldri opplevd at vannet begynte å koke ved steking på 125 grader.

    Hilsen
    Svetlana :-)

    SvarSlett
  4. Sukker og vann i panna, sukkeret smelter, vannet fordamper og sukkeret kan brunes til ønsket farge.......

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du kan gjerne ha i vann, men det går helt fint uten!

      Hilsen
      Svetlana

      Slett
  5. bytt ut halvparten av fløten med viking melk det gir en fantastisk smak

    SvarSlett
  6. Jeg pleier alltid å smelte sukkeret direkte i brødformen og unngår da mye søl. Ha sukkeret i brødfomen og smelt den ved middels varme på platen, rør litt og når den har smeltet fordeles den utover formen. Pleier heller ikke å koke opp melken og fløten. Et siste tips er å varme formen litt i varmt vann før en snur den, da slipper puddingen lettere siden karamellen smelter.
    Beste dessert i verden : )

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Jeg kan ikke smelte sukkeret i formen da jeg har induksjonsplate. Den som har vanlige stekeplater kan fint gjøre det.
      Jeg koker opp fløtemelken fordi jeg bruker vaniljestang og vil at fløtemelken skal trekke til seg mest mulig vaniljesmak.
      Har ikke prøvd å varme opp formen ettersom jeg ikke trengte det. Puddingen sklir fint ut uten, men takk for tipset!

      Hilsen
      Svetlana :-)

      Slett
  7. Hvor kommer sausen du sier man skal helle over i fra? *trenger forklaring med t-skje* :)

    SvarSlett
  8. :-) Sukkeret som du smelter til karamell og heller i bunnen av formen blir til saus når du steker puddingen. Sausen blir da liggende under puddingen.

    Hilsen
    Svetlana :-)

    SvarSlett
  9. Hvorfor inneholder "ingen" oppskrifter kondensert melk? Anses det som "juks" fordi det da blir så lett og gir fantastisk resultat? Kondensert melk kjøpes i innvandrer-butikker. Enklere kan det ikke bli: 2 deler helmelk + 1 del kondensert melk (inneholder sukker). Så noen egg + vaniljeessens. Visp. Så er det bare å lage karamell ved å smelte sukker. Hell den varme karamellen i en form og hell melkeblandingen over. Sett så inn i vannbad i stekeovnen 250 grader i 30-40 minutter (tar forbehold om tiden siden jeg tar dette etter hukommelsen). Knallgod karamellpudding!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tipset! Jeg elsker kondensert melk, men visste ikke at jeg kunne bruke den i karamellpudding. Melken får du også kjøpt i de fleste store matbutikker.

      Hilsen
      Svetlana :-)

      Slett
  10. Bare litt hjelp takk! Hvorfor revner/sprekker karamellpuddingen min når jeg får hvelvet den. Ellers går det bra. Irriterende.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Så kjedelig at den revner. Hvordan er konsistensen? Er den geleaktig eller er den litt tørr? Har du løsnet den godt fra sidene? Går puddingen helt opp til kanten av formen eller stikker formen litt ut?

      Hilsen
      Svetlana :-)

      Slett
  11. hei!! karamellpuddingen ble kjempegod, min mest vellykkede pudding noen sinne, har fulgt oppskriften din til punkt og prikke! :)
    Mvh Silje

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Silje!
      Så hyggelig. :-) Takk for tilbakemelding!

      Hilsen
      Svetlana :-)

      Slett
  12. Veldig bra oppskrift, lager puddingen for andre gang nå :) Brukte vaniljesukker i stedet for vaniljestang, men en t-skje var nok for lite. Skal prøve med to denne gangen :) Veldig enkelt å lage!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Takk for tilbakemeldingen, Rebecca!
      Hva slags vaniljesukker bruker du?

      Hilsen
      Svetlana :)

      Slett
  13. Jeg bruker Freia sitt vaniljesukker, er det jeg har i skapet :)
    Jeg fant også ut i dag at sukkersmelting i stekeovnen gjorde smeltingen litt enklere :) Men det tror jeg er mest praktisk hvis man har brukt ovnen til noe annet først slik at den er varm.

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...