lørdag 7. desember 2013

Hjemmelaget sjokoladepudding

 
Her har du enda en oppskrift der vaniljesaus er uunnværlig, nemlig sjokoladepudding! :) Sjokoladepudding er en av mine store favoritter blant desserter. Jeg fant denne oppskriften hos Charls, og den virket så spennende og litt annerledes at jeg ville prøve. Jeg forandret litt på mengdene og selve fremgangsmåten for å gjøre puddingen mindre søt og stiv og enklere å lage.

Oppskriften er til ca 6-8 personer:

7 gelatinplater
7 dl kremfløte
3 dl H-melk
170 g sukker
400 g hakket mørk sjokolade, minst 70% kakao

Legg gelatinplatene i kaldt vann.

Varm opp fløte, melk og sukker i en kjele nesten til kokepunktet til sukkeret er oppløst. Blandingen må ikke bli for varm, maks 60 grader.
Ta kjelen av varmen og rør inn gelatinen.
Kjenn på hvor varm blandingen er. Er den fortsatt nesten kokvarm, må du avkjøle den litt før du tilsetter sjokoladen for å unngå at sjokoladen blir brent og kornete.
Når fløten har blitt passe varm har du i sjokoladen og rører til sjokoladen har smeltet.
Hell blandingen i en form som rommer 1,5 l, for eksempel en brødform, og setter formen i kjøleskapet.
La puddingen stå til den stivner, ca 3-4 timer eller helst natten over.

Server sjokoladepuddingen sammen med friske bær og hjemmelaget vaniljesaus. :)

4 kommentarer:

  1. Du er flink Svetlana!:) mange gode tips, og mye god lesing for meg hver dag:) Tusen takk! Lykke til med baby ankomst;) klem Cecilie

    SvarSlett
  2. Hvordan få sjokoladepuddingen stiv.

    SvarSlett
  3. Skal man røre inn en og en gelatinplate i sjokoladepuddingen for å få den helt stiv.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg rører inn alle platene på en gang. Lykke til!

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...