torsdag 5. desember 2013

Hjemmelaget vaniljesaus


Hjemmelaget vaniljesaus smaker så uendelig bedre enn ferdigkjøpt. Vaniljesaus er supergodt til både kaker og desserter, og smaker nydelig sammen med frukt og bær. Da jeg var litt yngre hadde jeg min egen favoritt: sjokoladekake uten krem og glasur med masse vaniljesaus på. Nam!
Jeg sjekket innholdet i en ferdig vaniljesauspakke sist jeg var i butikken og fant ut at sausen ikke inneholdt vanilje!!! Det går ikke an! Ta deg tid til å lage sausen selv, så får du skikkelige saker istedenfor masse kunstige stoffer. Det er slett ikke vanskelig!

Til ca 5 dl vaniljesaus trenger du:

2,5 dl kremfløte
2,5 dl H-melk
1 vaniljestang
100 g sukker
3 eggeplommer

Ha kremfløte, melk, vaniljestang og -frø og halvparten av sukkeret i en kjele og varm opp til sukkeret er oppløst.
Pisk eggeplommer sammen med resten av sukkeret.
Tilsett den varme fløteblandingen i eggeplommene mens du pisker.
Hell massen tilbake i kjelen og varm opp nesten til kokepunktet, til den begynner å tykne litt.
Sausen må ikke bli for varm ellers vil den skille seg.
Sil sausen og hell i en mugge.
Avkjøl. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...