tirsdag 3. desember 2013

Sandkaker


Sandkaker er ett av de tradisjonelle sju slagene man baker til jul. Merkelig nok har jeg aldri bakt disse før, ikke før nå. Jeg hadde ingen egen oppskrift og da var det bare å åpne den rutete kokeboken til Ingrid, og vips hadde jeg sandkaker i kakeboksen! :) Ingrids oppskrift var ganske stor, så jeg valgte å halvere den. Deigen er veldig fin og lett å jobbe med, og kakene slipper formene uten problemer. Anbefales!

Til 30 sandkaker trenger du:

125 g mykt smør
100 g melis
1/2 egg (jeg brukte 1 M egg)
30 g malte mandler
200 g hvetemel

Rør smør og sukker hvitt og porøst.
Rør inn egg, mandler og hvetemel.
Pakk deigen inn i plast og la den hvile i kjøleskapet natten over.

Sett stekeovnen på 180 grader.
Del deigen i 30 like store biter og trill til kuler.
Trykk kulene ut i usmurte sandkakeformer. Sett formene på en stekeplate.
Stek kakene midt i eller nest nederst i ovnen i ca 15 minutter eller til de er pent gylne på kantene.
Sett formene opp ned på en rist. Kakene vil falle ut av formene av seg selv når de er avkjølte.

Sandkaker er gode som de er, men kan også serveres med krem og syltetøy eller friske bær.
Oppbevar kakene i en tett boks eller frys dem.
:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...