mandag 2. desember 2013

Sjakkruter


Sjakkruter er supergode småkaker som barna vil elske. Mine synes det er veldig morsomt å brekke av og spise en og en rute. :)

Til ca 70 kaker trenger du:

200 g mykt smør
40 g sukker
40 g melis
300 g hvetemel

1 ss vaniljesukker

1 ss kakao (jeg bruker original)
1 ss melis

Rør smør, sukker og melis hvitt.
Tilsett hvetemel og kna til en deig.
Del deigen i to like store biter.

Bland inn 1 ss vaniljesukker i den ene biten.

Bland inn kakao og melis i den andre biten.

Del hver bit i to og trill til like lange pølser. Tykkelsen på pølsene avgjør hvor store kaker du får. Jeg trillet mine til de var ca fingertykke og fikk passe store kaker.

Legg pølsene oppå hverandre i sjakkmønster. Klem dem forsiktig sammen, evt. rull dem litt fram og tilbake. Jeg klemte ikke mine så godt sammen og det ble små hull i midten, men det gjør ikke noe.
Legg deigen på en fjøl e.l. og la den hvile i kjøleskapet natten over.

Sett stekeovnen på 180 grader.
Skjær deigen i tynne skiver som du legger på bakepapirkledte stekeplater. Sjakkrutene kan fint ligge tett på platen. De kommer ikke til å flyte utover.
Stek sjakkrutene i ca 10 minutter. Pass på de siste minuttene slik at de ikke blir brent.
Avkjøl på rist.

Sjakkruter er fine å fryse. :)

3 kommentarer:

  1. Takk for oppskrifta. :-) Har sett slike blitt solgt i den ene kafèen på universitetet, og har egentlig lurt litt på hva de heter, og oppskrift for den saks skyld.

    SvarSlett
  2. Piękne i apetyczne ciasteczka . Muszę upiec takie na święta :)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...