torsdag 30. januar 2014

Ovnsbakt havregrøt med frukt og nøtter


Dette er en oppskrift for alle havregrøtelskere. Jeg er ikke noe glad i grøt, men denne synes jeg var nydelig. Her blandes grynene sammen med frukt, nøtter og herlige krydder og bakes i ovnen. Veldig enkelt, men litt tidskrevende. Jeg valgte å erstatte mandler og hasselnøtter med tørkede frukt fordi jeg ikke ville bruke tid på å skålde dem, og det ble kjempegodt. Oppskriften kommer fra Gordon Ramsay.

Til 3-4 trenger du:

150 g havregryn
frøene fra 1 vaniljestang
1 ts kanel
1/2 ts malt muskat
50 g skåldede mandler, hakket (kan erstattes med tørkede frukt)
50 g skåldede hasselnøtter, hakket (kan erstattes med tørkede frukt)
75 g rosiner
1 moden pære, skrellet og skåret i små terninger
5 dl melk
2 dl kremfløte
demerarasukker

Sett stekeovnen på 180 grader.

Bland sammen havregryn og vaniljefrø i en bolle. Bruk fingrene til å fordele frøene blant grynene.
Tilsett kanel, muskat, mandler, nøtter, rosiner og pære og bland godt.
Rør inn melk og fløte.
Hell blandingen i en ildfast form og strø over litt kanel eller muskat. Ta det du liker best.
Bak grøten midt i ovnen i ca 30-35 minutter eller til grøten begynner å bli tykkere i konsistensen og grynene er myke.
Ta formen ut av ovnen, strø over demerarasukker og sett formen under grillen i ovnen i 3-4 minutter. Følg med slik at sukkeret ikke skal bli brent.

Server grøten umiddelbart! :)

1 kommentar:

  1. Dette høres (og ser) godt ut. Jeg ville også erstattet nøtter og mandler med tørket frukt, men det er pga allergi.

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...