fredag 14. februar 2014

Brownies med salt karamellsaus

 
Nå er det fredag og helg igjen! Det betyr kake og kos hos oss og her på bloggen. :) Det blir ingen Valentinefeiring i år heller, men kake har jeg bakt og ikke en, men to! Storebrødrene venter nemlig besøk av fire hyggelige karer - litt forsinket bursdagsfeiring. Jeg sier ofte at tiden går altfor fort, og det er helt sant. Nå er jeg plutselig mamma til to tenåringer! :)
 
Det ble bestilt gulrotkake og brownies til festen ikveld og nå står kakene klare på kjøkkenbenken. I år bestemte jeg meg for å prøve en ny browniesoppskrift som jeg fant på bloggen til Ina. Jeg pleier å lage glasur til brownies, men denne gangen ville jeg prøve noe helt annet - salt karamellsaus, som om ikke brownies i seg selv var nok. Karamellsausoppskriften lånte jeg av en annen Ina. Brownies og salt karamellsaus er en meget mektig kombinasjon, men sååå fantastisk god! Det passer litt til Valentine også - myke og søte brownies med sprø overflate og deilig saus, som er som kjærligheten, både salt og søt. :)

Her er oppskriftene:
 
Brownies:
 
220 g smør
225 g kokesjokolade
450 g sukker
1 ts vaniljeessens
5 store egg, romtempererte
100 g hvetemel
40 g original kakao
 
Sett stekeovnen på 180 grader, gjerne varmluft.
Kle en liten langpanne, ca 25x35 cm med bakepapir.
 
Smelt smør og sjokolade i en kjele over svar varme.
Tilsett vaniljeessens.
 
Ha sukker i en bakebolle og hell sjokoladeblandingen i bollen.
Rør godt.
 
Pisk inn egg, ett av gangen.
 
Bland sammen hvetemel og kakao og rør inn i kakerøren. Jeg brukte en slikkepott til å røre med.
 
Hell røren i formen og stek midt i ovnen i ca 25-30 minutter.
 
Salt karamellsaus:
 
100 g usaltet smør
100 g brunt sukker
100 g hvitt sukker
2 dl kremfløte
2 ts vaniljeekstrakt (oppskriften finner du HER)
2 ts maldonsalt
 
Varm opp smør, sukker og kremfløte i en kjele. La blandingen småkoke i ca 15 minutter.
Tilsett vaniljeekstrakt og smak til med salt.
Avkjøl.
 
* Tips:
 
-Brownies blir bedre og enklere å servere hvis du steker dem i porsjonsformer eller muffinsformer. Stek dem da i ca 25 minutter.
 
-Jeg synes at kaken sprakk for mye på toppen og var vanskelig å skjære i pene stykker. Hvis du vil lage en brownieskake anbefaler jeg denne oppskriften. Dette er også min favorittoppskrift. :)
 
- Prøv karamellsausen sammen med vaniljeis - utrolig godt!

4 kommentarer:

  1. Oooh, denne høres kjempegod ut! Lovte kjæresten å bake i helga, nå ble jeg veldig inspirert! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Anbefaler denne kaken på det sterkeste! Nå har jeg allerede stappet i meg to kakestykker. Skikkelig godt! :-)

      Slett
  2. Denne må jeg prøve! Deilig med kake - uten at Valentine er i mine tanker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Alltid deilig med kake! Denne falt i smak hos hele familien og alle gjestene og ble spist opp samne kveld. :-)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...