mandag 10. februar 2014

Janssons frestelse

 
Janssons frestelse er, ifølge min gamle arbeidskollega som er svensk, en rett svenskene spiser på julaften. Jeg laget ikke denne retten i julen for det glemte jeg rett og slett, men den hadde vi til middag for noen dager siden og det smakte veldig godt. Jeg fikk ingen juleassosiasjoner, men jeg er jo ikke svensk heller. :) Janssons frestelse kan anbefales på det sterkeste!


Til 3-4 trenger du:

2 gule løk, hakket
1 laurbærblad
olivenolje
smør
1 kg melne poteter
250 g ansjosfilet
ca 5 dl kremfløte
2 ss tomatpure
salt og pepper

1 gul løk, i skiver til pynt

Sett stekeovnen på 180 grader.

Stek løken og laurbærbladet i litt olje og smør til løken er gyldenbrun. Sett til side.

Skrell potetene og skjær i staver, ca 5x5 mm.

Smør en ildfast form med smør.

Legg potetstaver, stekt løk og ansjos lagvis i formen. Krydre med pepper. Gjenta til alle ingrediensene er brukt opp. Krydre lett med salt og pepper på toppen. Vær forsiktig med saltet. Anbefaler at du smaker på ansjosen først. Er den veldig salt, sløyfer du saltet. Det er da mye bedre å salte på tallerkenen.
Bland kremfløte og tomatpure og hell over i formen.
Legg noen tynne smørskiver på toppen.

Sett formen i ovnen i 40-45minutter. Kjenn om potetene er ferdigstekt før du tar formen ut av ovnen.

I mellomtiden steker du løkskivene som skal være til pynt i olje og smør til de er myke og blanke. La dem renne av på kjøkkenpapir.

Pynt retten med de stekte løkskivene og server sammen med godt brød. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...