onsdag 19. februar 2014

Marinerte reker med masalasaus og ris

 
Jeg har blitt veldig glad i indiske krydder enda jeg ikke har vært i India ennå og vet ikke hvordan ekte indisk mat skal smake. Vi har ofte indiskinspirert kylling til middag, men denne gangen hadde jeg lyst på reker. Jeg valgte å marinere reker for å gi dem litt ekstra smak og servere dem romtempererte sammen med masalasaus og ris. Jeg kunne selvfølgelig lagt rekene i sausen, men jeg var redd de kom til å bli overkokt og forsvinne i den varme sausen. Det ble virkelig godt og middagen falt i smak hos hele familien.

Til 4 trenger du:
 
Marinerte reker:
 
ca 1,5 kg ferske reker
1/2 dl olivenolje
ca 2x2x2 cm ingefærbit, revet
1 hvitløksfedd, revet
saften av 1 lime
salt og pepper
 
Pill rekene.
Bland olje, ingefær, hvitløk og limesaft i en stor bolle.
Smak til med salt og pepper.
Ha i rekene og la dem marinere et par timer hvis du har tid. Hvis ikke, lar du dem stå mens du tilberederer saus og ris.
 
Lag ris etter anvisning på pakken.
 
Masalasaus:

olivenolje
1 ts garam masala
1 ts gurkemeie
1 rød løk, i tynne skiver
4 tomater, finhakkede (kan også bruke en boks hermetiske tomater)
125 ml matyoghurt eller Gresk yoghurt
en bunt frisk koriander, hakket
salt og pepper

Ha olivenolje i en stekepanne og varm opp på lav/middels varme.
Tilsett garam masala og gurkemeie og stek i ett minutt.
Tilsett løk og stek videre i 5 minutter.
Ha i tomater og stek i 5 minutter til.
Tilsett yoghurt og koriander og la sausen bli gjennomvarm.
Smak evt. med salt og pepper.

Server marinerte reker sammen med ris, masalasaus og naanbrød (oppskriften finner du HER).
:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...