lørdag 12. april 2014

Første babymat (fra ca 4 måneder)


Endelig har jeg funnet tid og ro til å sette meg ned og skrive litt. Jeg har tenkt mye på bloggen de siste ukene og hatt dårlig samvittighet, men måtte prioritere annerledes. Mine snille og gode barn, Alexander og Christian, mistet pappaen sin  for en måned siden, og det har vært en vanskelig tid for oss alle sammen. Vanskelig for guttene å takle det som har skjedd, og utrolig vanskelig for meg å være mamma i en slik situasjon. Aldri før har jeg følt meg så rådvill og utilstrekkelig. Skulle gjerne gjort alt for at barna mine skulle få slippe å ha det så vondt, men samtidig vet jeg at ingenting hjelper... Derfor måtte jeg legge til side alt som kunne legges bort og være tilgjengelig for barna mine til enhver tid, være der for dem og støtte dem. Alt annet kunne vente...

Og så har jeg jo en liten en også, som også vil ha både min tid og oppmerksomhet. Daniel er nå 4 måneder og har vokst utrolig mye. Hvor ble det av den tiden da han var bitteliten og kunne ligge og sove i armene mine i timevis? Jeg husker nesten ikke hvor liten han var da han ble født. :)

Jeg tenkte jeg skulle skrive litt om første babymat i dag siden lillemann har begynt med fast føde. Daniel var bare 3,5 måned da vi begynte med grøt. Det hele startet med at han var urolig på kveldene og forlanget mat annenhver time. Jeg gjorde omtrent ikke noe annet på kvelden enn å amme. Så begynte han å våkne 3 ganger om natta. Jeg var en tur hos fastlegen min og spurte om det var for tidlig å begynne med grøt. Fastlegen min er av den nye generasjonen og har nettopp fått barn selv, så hun sa at det ikke fantes noe fasit på hvor tidlig man kunne begynne med fast føde, og at det bare var å prøve med lett fordøyelig grøt en gang midt på dagen og rett før leggetid på kvelden. Det gjorde jeg. Det ble en helt annen verden for oss begge! Lillemann elsker grøt. Han sover 5-7 timer sammenhengende om natten, sover bedre på dagen og er mye mer fornøyd. Han hadde ingen problemer med å svelge. Alt gikk ned på høykant. Han har gjort det i 3 uker allerede og vi har ikke hatt noen mageproblemer ennå. Jeg må understreke at det er helt individuelt når man skal starte med fast føde og at man bør rådføre seg med lege hvis man er usikker. Helsestasjon har jeg ikke så god erfaring med når det gjelder denne problemstillingen. Jeg har inntrykk av at alt skal gå etter boken. "Man skal fullamme til 6 måneder og skal helst gi kjøpegrøt." Helsesøster så veldig skeptisk på meg da jeg fortalte på 4-måneders kontrollen at Daniel hadde begynt med grøt. Hun fikk hakeslepp da jeg fortalte at jeg lager grøten selv, og ikke bare grøten, men fruktmos også - av økologiske frukt!

Jeg finner mye inspirasjon hos Margit Vea og anbefaler alle å kjøpe bøkene hennes. Dere finner mange gode oppskrifter og råd i bøkene hennes, og ikke minst svar på problemstillinger det har vært så mye skriverier om.

Vi startet med risgrøt og maisgrøt. Økologisk ris- og maismel samt tørkede aprikoser, svisker og dadler får du kjøpt i helsekostbutikker. Jeg føler at det er tryggest å kjøpe økologisk mel, frukt og grønnsaker. Økologiske bananer og avocado smaker også mye bedre.

Ris- og maisgrøt lager du slik:

1 ss ris-/maismel
1 dl vann

Rør ut melet i vannet og kok forsiktig opp under omrøring for å unngå klumper. La grøten småkoke i ca 5 minutter. Rør om av og til.
De første grøtporsjonene serverte jeg sammen med litt most banan, ca 1-2 cm stor bit. Risgrøt med banan er den store favoritten ennå.
Du kan også blande ris- og maismel sammen.

Neste dag gikk jeg til innkjøp av økologiske aprikoser og svisker og laget mos.

Aprikosmos lager du slik:

1 pose aprikoser
vann

Ha aprikoser i en kjele og hell kaldt vann til det dekker fruktene. La det stå på kjøkkenbenken natten over.
Kok opp og la aprikosene småkoke under lokk i ca 20 minutter eller til de er myke.
Ta opp aprikosene med en hullsleiv eller en skje og mos med en stavmikser e.l. Spe med kokevannet til ønsket konsistens.

Sviskemos lager du på samme måte som aprikosmos, men du kan sløyfe bløtlegging. Koketiden er ca 10-15 minutter.

Hell aprikos-/sviskemos i isterningsbrett. Jeg kjøpte veldig fine brett på IKEA (se bildet over). Sett brettet i fryseren. Etterpå kan du ta terningene ut av brettet og legge over i en frysepose eller boks med lokk.
Det er veldig kjekt å ha ferdig fruktmos i fryseren. Den tiner raskt og kan med fordel taes rett ut av fryseren og blandes med grøt. Den tines i grøten og samtidig bidrar til rask avkjøling.
Jeg startet med en halv terning til en grøtporsjon. Sviskemosen er litt syrligere på smak enn aprikos. Tar du hele terningen blir grøten litt sur. Da kan det være lurt å søte med litt most banan.
Både aprikos- og sviskemos er til stor hjelp hvis babyen har treg mage, også hvis du vil unngå treg mage. Lillegutt spiser fortsatt to grøtmåltider om dagen og jeg passer på å gi aprikos- eller sviskemos sammen med grøten minst en gang.

La barnet bli vant til en type mat først før du prøver noe nytt. Start for eksempel med risgrøt med banan, så prøv andre frukt. Deretter prøver du for eksempel maisgrøt.

Etter to uker med ris- og maisgrøt ble den lille magen vant til fast føde og ville ha noe mer å jobbe med på kvelden. Jeg tolket det slik fordi Daniel begynte å forlange mat 2-3 ganger på natten igjen. Da tok jeg frem havremel og laget havregrøt til ham. Jeg lyktes ikke med å finne havremel i helsekostbutikker her i Moss, så jeg kjøpte AXA havremel på Ultra.

Slik lager du havregrøt:

2 ss havremel
1,5 dl vann

Rør ut melet i vannet og kok forsiktig opp under omrøring. La grøten småkoke i ca 5 minutter.
Blir grøten for tykk (dette gjelder også ris- og maisgrøt) kan du tynne ut den med morsmelk. Du trenger veldig lite melk, så vær forsiktig slik at grøten ikke blir for tynn. Du kan også lage grøten litt tykk med vilje hvis du vil bruke mer morsmelk/morsmelkerstatning i grøten. Bruk da mindre vann enn det som står i oppskriften. Morsmelk skal ikke kokes, derfor kan du ikke lage grøt på bare morsmelk.
Smaksett grøten med banan eller andre frukt.

I dag laget jeg eplemos (bildet over) og blandet med risgrøt. Grøten gikk ned på høykant enda jeg hadde litt syrlige epler. Det anbefales å dampkoke frukt og grønnsaker til baby for å bevare mest mulig næringsstoffer, så jeg gikk til innkjøp av en dampkjele.

Eplemos lager du slik:

2-3 epler

Skrell epler, fjern kjernehus og skjær i terninger. Dampkok i ca 15 minutter eller ti eplene er myke. Mos med en stavmikser e.l. og hell i isterningsbrett. Beregn ca 2 ts eplemos til en grøtporsjon. Frys mosen.

Pæremos lager du på samme måte som eplemos, men den krever litt lengre koketid, ca 20 minutter.

Jeg har også prøvd å servere søtpotet og broccoli, men det er foreløpig ikke den store favoritten. Løsningen her kommer til å være å blande mosen med morsmelk til en silkemyk konsistens og evt. tilsette litt fruktmos.

Søtpotetmos lager du slik:

1/4-1/2 søtpotet

Skrell poteten og skjær i terninger. Dampkok i ca 20 minutter. Mos godt med gaffel og press deretter gjennom en finmasket sil. Spe med enten kokevann eller morsmelk til ønsket konsistens.

Broccolimos lager du slik:

Dampkok noen broccolibuketter i 8-10 minutter. Mos med en stavmikser. Bland 1 ss broccolimos med 2 ss potetmos.

Avocado er en god kilde til vitaminer, mineraler og riktig fett - supermat for babyer! Mos avocado med en stavmikser og gi den som den er eller bland sammen med fruktmos.

Jeg kommer nå til å gi Daniel grøt på formiddagen, avocado- eller grønnsaksmos på ettermiddagen og grøt før leggetid. Han blir 4 måneder og 1 uke gammel på mandag. :)

10 kommentarer:

  1. Sender deg ein varm klem.
    Og god påske frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Anne-Mari!
      God påske til deg også!

      Klem
      Svetlana :-)

      Slett
  2. Kjære Svetlana. Jeg har fulgt bloggen din en god stund, og synes det var forferdelig trist lesning i dag. Jeg håper du har gode folk rundt deg som hjelper deg og barna. God påske og varme tanker fra Christine

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen hjertelig takk, Christine, for gode ord! Guttene har heldigvis et godt nettverk rundt seg, både på skolen og svømming, og så har vi fått hjelp av både familien til pappaen og fagfolk på skolen. Vi tar fortsatt en dag av gangen, men barna er utrolig tøffe og sterke, så vi kommer oss gjennom dette her også..
      God påske til deg og dine!

      Klem
      Svetlana :)

      Slett
    2. Kære Svetlana.Jeg har også fulgt din blog i lang tid.Det gør mig virkelig ondt at høre dit tab at ægtemand og far til børnene.Håber at du og børnene kommer gennem tiden fremover på en tryg måde.Varme tanker Alice

      Slett
    3. Tusen takk, Alice! Jeg blir virkelig rørt av kommentarene. Barna har det mye bedre nå. Vi støtter dem så godt vi kan. Min fantastiske mann, pappaen til Daniel, er utrolig flink med guttene, så jeg tror og håper at alt kommer til å bli bra igjen...

      Klem
      Svetlana :-)

      Slett
  3. Leit å høre om faren til guttene dine Svetlana. Det høres ut som om dere alle får god hjelp, det er bra. Tenker på dere.
    Klem fra Tone

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Tone!
      Nå er gutta på treningsleir i Danmark og det er godt både for kropp og sinn. Hører ikke stort fra dem, så det tyder på at de har det bra.
      God påske til dere!

      Klem
      Svetlana

      Slett
  4. Hei!
    Det er lenge siden jeg har vært innom bloggen din. Det var leit å høre at guttene dine har mistet pappaen sin. Kondolerer.

    Da gutten min var baby laget jeg også sviske- og aprikosmos til ham. Men jeg syntes at det var et herk å få den frosne mosen ut av isbitformene. Jeg fant ut at det var MYE enlere å fryse all mosen i en boks og skjære den opp i biter da den var frossen. Frossen sviskemos er ikke så veldig hard, så det gikk lett med en stor kniv.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for det...
      Aprikosmosen er helt ok å få ut av formene, men sviskemosen er virkelig et herk. Kan være enig med deg. Den er seig og klistrer seg fast til formen og hendene. Jeg kjøpte hjerteformer på Ikea og de funker veldig bra, så det er lurt å bruke former med så få kriker og kroker som mulig og jobbe raskt :). Nå skal jeg ikke fryse sviskemos mer, men det var en god ide å fryse i en boks og skjære opp i biter etterpå. Takk for tipset!

      Hilsen
      Svetlana :)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...