torsdag 17. april 2014

Hjemmelaget babymat fra 4 måneder #2

 
Det er utrolig morsomt å lage babymaten selv, og ikke minst se at maten faller i smak. Jeg introduserer stadig nye ting for Daniel og alt, absolutt alt er godt! Vel, jeg har ikke prøvd å lage broccolimos igjen, men den kan vente litt. :)
 
Søtpotetmos begynner å smake bedre, så den skal vi fortsette med. Jeg moser poteten og sper med morsmelk til mosen har passe konsistens, ikke for tykk, men heller ikke for tynn. Daniel syntes også at det var godt å ha litt melk ved siden av som han kunne drikke innimellom. Jeg brukte en annen skje til å servere melk med, som Daniel fikk holde mens han spiste mosen, og da signaliserte han med å putte skjeen i munnen hver gang han var tørst. Søt :)))). Du kan også gi vann hvis du ikke har melk. Anbefaler da å koke vannet først. Både melk og vann kan gis enten med skje eller på flaske. Du velger. :)
 
Et lite tips når det gjelder potet- og grønnsaksmos: for å få silkemyk konsistens og få bort tråder kan du klemme grønnsakene gjennom en finmasket sil. Jeg har lest at potetmosen blir seig hvis du moser den med stavmikser, så en finmasket sil er tingen!
 
Jeg har også økt grøtmengden med en halv porsjon siden sist. Da lager jeg grøt av 1,5 ss mel og 1,5 dl vann.

Her kommer oppskriftene på maten vi har prøvd de siste dagene:
 
Hirsegrøt:
 
1,5 ss hirsemel (fåes kjøpt i helsekostbutikker)
1,5 dl vann
 
Bland mel og vann i en kjele og la stå en times tid hvis du har tid. Bløtlegging får frem mer jern.
Kok opp under omrøring og la grøten småkoke i 3 minutter. Grøten er ganske tynn når den er varm, men tykner under avkjøling.
Tilsett gjerne litt fruktmos i grøten.
 
Hirse er glutenfri og er rik på jern, kalium, fosfor, magnesium og silisium. Jeg pleier å gi hirsegrøt før leggetid og da sover Daniel godt og lenge. Finner du ikke hirsemel, kan du kjøpe hirseflak og kjøre dem til mel i foodprocessor e.l.
 
Daddelmos:
 
en pose økologiske dadler
vann
 
Ha dadler i en kjele og hell over kaldt vann til det dekker frukten. La stå på benken natten over.
Neste dag koker du opp frukten og lar den småkoke under lokk i ca 20 minutter.
Ta opp dadlene og kjør til mos i en blender e.l. Spe med kokevannet til ønsket konsistens. Jeg brukte opp alt vannet.
Hell mosen i isterningsbrett og frys.
Daddelmos smaker kjempegodt sammen med havre- og hirsegrøt. Jeg pleier å blande ca 2 gode teskjeer daddelmos med grøt.
 
Avocadomos med frukt:
 
1/2 økologisk avocado
1/2 økologisk banan
1/2 økologisk pære
 
Vi kjøper økologiske frukt og grønnsaker på Meny her i Moss, hvis dere lurer.
Del avocado og banan i biter og klem gjennom en finmasket sil.
Skrell pære og riv på et fint jern.
Bland alt sammen og server!
Daniel fikk avocadomosen til lunsj i dag og det likte han! :)
 
Ha en fortsatt fin påske! :)

4 kommentarer:

  1. Så flink du er!:) Og vakker liten gutt dere har:) klem Cecilie

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Cecilie! :-)
      Koselig å høre fra deg!

      Klem
      Svetlana ❤️

      Slett
  2. Sendte deg en liten mail for noen dager siden.. Bare lurer på den har kommet frem? :-)

    Klem cecilie

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Cecilie! Tuuusen takk for mailen!!! Leste den nå. Den gikk av en eller annen grunn automatisk i søppel, så jeg så ikke den før nå. Svarer deg straks!

      Stor klem fra meg :-)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...