lørdag 17. mai 2014

God sjokoladekake til enhver fest

 
For en fantastisk dag det er i dag! Vi har vært i byen og sett på storebrødrene - stolte bærere av skolefanen!!! Selv om jeg ikke er født og oppvokst i Norge, så synes jeg at det er koselig å feire 17. mai, spesielt etter å ha fått barn. Jeg blir alltid rørt når jeg står og ser på barnetog, enda det er andres barn som går forbi. :) Nå har vi spist deilig lunsj og satt på kaffe for nå skal dagen feires med en deilig sjokoladekake!!! 

Kakeoppskriften fant jeg hos Monica og kan anbefale på det sterkeste. Myk og supergod sjokoladekake med masse sjokoladesmak!!! Lag den til 17. mai neste år, bursdag, dåp, konfirmasjon - ja, denne kaken passer til enhver anledning! :) Jeg har forandret oppskriften litt ved å tilsette kremost i kremen, ellers er den helt lik Monicas.
 
Du trenger:
 
3 dl matfløte
300 g brunt sukker ( du kan bruke vanlig brun farin eller muscovado)
100 g hakket mørk sjokolade, helst 70% kakao
100 g romtemperert usaltet smør, i terninger
2 egg
225 g hvetemel
1 ts vaniljesukker
1 ts natron
1/2 ts salt
 
Krem:*
 
100 g hakket mørk sjokolade, helst 70% kakao
150 g romtemperert usaltet smør, i terninger
125 g naturell kremost
150 g melis
2 ss kakao
1/8 ts salt
 
Sett stekeovnen på 180 grader.
Legg bakepapir i bunnen av to kakeformer, ca 20-24 cm i diameter. Jo mindre kakeform, desto høyere kake. Mine former er ca 20-22 cm i diameter, og jeg fikk en passe høy og flott kake.
 
Ha fløte og halvparten av sukkeret (150 g) i en kjele og varm opp nesten til kokepunktet mens du rører.
Tilsett sjokoladen og rør godt til sjokoladen er smeltet. Sett til side.
Pisk smør og resten av sukkeret (150 g) til luftig krem.
Pisk inn egg, ett av gangen.
Tilsett sjokoladeblandingen.
Bland sammen det tørre og sikt i røren. Pisk videre til alt er godt blander og du har en klumpefri røre. Ikke pisk mer enn nødvendig.
Fordel røren i formene.
Stek kakebunnene nederst i ovnen i 30 minutter. Sjekk om bunnen er gjennomstekt før du tar den ut av ovnen. Min ovn er ikke stor nok til å steke begge bunnene samtidig (jeg ville ikke bruke varmluft), derfor stekte jeg en og en bunn.
Avkjøl bunnene i formene på en rist.
 
Smelt sjokoladen over et vannbad.
Pisk smør, kremost og melis til du har en glatt og luftig krem.
Tilsett kakao og salt og rør litt først før du pisker for da slipper du å få kakaopulver over hele kjøkkenbenken og hele deg. :)
Tilsett den smeltede sjokoladen og pisk videre til du har en glatt krem.
 
Sjekk at bunnene er helt kalde før du smører på kremen.
Sett den ene bunnen, gjerne den største hvis det er forskjell på dem, på et fat.
Smør litt under halvparten av kremen over bunnen og legg den andre bunnen over.
Fordel resten av kremen på toppen og sidene av kaken.
Pynt kaken med for eksempel strøssel, friske bær, pisket krem eller det du måtte ønske.
Kaken holder seg fint noen dager i kjøleskapet, og kan også fryses.
 
* Jeg synes at kremmengden var akkurat passe til kaken i dag (jeg bakte den i går). Kaken er myk og saftig og ikke for mektig. Min mann derimot syntes at det kunne ha vært dobbelt så mye krem. Hvis du vet at kaken skal stå noen dager, kan du vurdere om du skal ha litt mer krem for at kaken ikke skal bli for tørr.
 
Ha en fantastisk 17. mai- feiring og helg!!! :)

4 kommentarer:

  1. Har bakt kaken, men den ble veldig lys. Det så mer ut som en krydderkake enn sjokoladekake.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Brukte du brunt sukker og mørk sjokolade? Jeg har bakt denne kun en gang foreløpig og den ble akkurat som på bildet.

      Slett
  2. Skal det ikke være bakepulver i denne bunnen da

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Det er natron i oppskriften :-).

      Hilsen
      Svetlana

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...