fredag 2. mai 2014

Test av glutenfri pasta fra Barilla

 
Tiden flyr! Hvor blir det av dagene og ukene? Jeg har i grunn mye tid til overs, men jeg forsøker å bruke tiden fornuftig. Jeg nyter kaffen i morgensola leeenge mens Daniel sover, klesvask blir det mye av og så skal disse klærne strykes (min nye hobby i følge min mann :)), huset skal ryddes, Daniel skal mates innimellom og underholdes litt før han skal sove igjen, storebrødrene kommer hjem fra skolen, vi lager middag, trener og så er det plutselig natta igjen. :) Jeg klager ikke i det hele tatt. Jeg koser meg hjemme med lillemann og elsker å være mamma. :)

Jeg fikk tilsendt glutenfri pasta fra Barilla for en god stund siden, som jeg skulle teste. Oppskriften på den nye pastaen er basert på hvit og gul mais og ris. Pastaen har lignende egenskaper som vanlig pasta basert på durumhvete og skal smake som pasta fra Barilla skal smake: god og al dente. I dag antas det at 7-8 % av befolkningen i Norge ikke tåler gluten, og Barilla ville derfor lage en pasta som kunne spises selv av de med glutenintoleranse eller cøliaki. HER finner du mer informasjon om Barillas nye glutenfrie pasta.
 
Ingen av oss har glutenallergi, men jeg ville teste likevel fordi jeg var nysgjerrig på smaken. Jeg fikk en pakke med fusilli og en med spaghetti. En venninne av meg har to døtre med cøliaki, så hun fikk spaghettipakken og jeg beholdt fusilli. Begge ble testet og her er resultatet:
 
 
- Spaghetti falt i smak hos hele familien. Fin konsistens og god på smak. Det viktigste av alt var at spaghettien beholdt sin form etter koking og ikke var klebrig eller klistret seg sammen til en klump eller gikk i stykker i motsetning til andre glutenfrie spaghettitypene på markedet. I følge min venninne var det den første glutenfrie spaghettien som virkelig var bra og som de ville kjøpe igjen. Og det gjorde de! Sist jeg snakket med henne fortalte hun at de hadde kjøpt spaghettien flere ganger allerede og at jeg kunne skryte av den med god samvittighet!!!
 
- Fusilli falt også i smak hos min familie. Hadde jeg ikke visst at den var glutenfri, hadde jeg ikke merket det hverken på smaken eller konsistensen. Helt lik den vanlige pastaen. Den hadde en mild maissmak, men da måtte jeg kjenne godt etter. Vi hadde tomatsaus ved siden av og det kan hende at det var grunnen til at vi ikke merket så stor smaksforskjell. Ungene sa i hvert fall ingenting. Tror ikke de fikk med seg engang at vi hadde en annerledes pasta til middag. :)
 
Jeg anbefaler alle med glutenallergi eller cøliaki å prøve den nye pastaen fra Barilla. De fleste butikkene skal ha den i hyllene sine nå, så det er bare å kjøpe en pakke eller to og prøve! :)
 
God helg! ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...