fredag 5. september 2014

Budapestkake uten vaniljesauspulver


Budapestkake er uten tvil den mest populære kaken her på bloggen. Jeg har alltid laget kaken med vaniljesauspulver, men også lurt på om det går an å lage den uten. Jeg liker overhodet ikke pose- og boksmat og diverse kunstige tilsetningsstoffer. Heldigvis så jeg på Hele Sverige Baker i fjor, og i en av episodene laget de faktisk Budapestkake eller Budapestrulle, som de kalte den.
Jeg har gjort noen justeringer i den originale oppskriften, selvfølgelig :), og ble veldig fornøyd med kaken. Den smakte så mye bedre enn den jeg pleide å lage før. Jeg har skrevet tidligere at jeg synes at Budapestkaken smaker best med klementiner/mandariner i fyllet, men denne gangen brukte jeg bringebær. Jeg hadde masse bringebær i fryseren og orket ikke å kjøre til butikken, og det ble jeg veldig glad for da jeg smakte på kaken. Den var supergod! Du kan velge om du vil bruke bringebær, klementiner eller andre frukt eller bær. Ta det du liker best!

Til en kake trenger du:

150 g hasselnøtter
6 romtempererte eggehviter (200 gram)
250 g sukker
2 ts vaniljesukker
50 g potetmel

Fyll:

3 dl kremfløte
2 ss sukker
bringebær (ta så mye du ønsker)

bær til pynt
melis til pynt

Sett stekeovnen på 150 grader.
Mal hasselnøttene og rist dem i stekeovnen i ca 5 minutter. Du vil kjenne en herlig duft av ristede nøtter når de er ferdige.
Hell nøttemassen i en liten bolle og avkjøl.

Sett stekeovnen på 190 grader.
Pisk eggehviter, 100 gram sukker og vaniljesukker til massen begynner å ligne marengs.
Pisk inn resten av sukkeret litt etter litt til du har en glatt, blank og tykk marengs.
Bland sammen potetmel og nøtter og vend inn i marengsen. Bruk slikkepott og vær forsiktig.
Kle et stekebrett eller en langpanne med bakepapir og bre massen jevnt utover.
Stek midt i ovnen i ca 18 minutter.
Legg bakepapir over kaken og dekk med en rist. Snu kaken opp ned. Ta av stekebrettet/langpanna og dra bort bakepapiret.
Avkjøl kaken.

Pisk fløte og sukker til en stiv krem.
Bre kremen over kaken og strø over bær.
Rull sammen kaken ved hjelp av bakepapiret. Det er viktig at du ruller tett.
Skjær bort kaken og sett kaken på et passende fat. Vær forsiktig siden kaken går lett i stykker. Det kan være lurt å ha en tilgjengelig assistent. :)

Pynt kaken med bær og sikt over litt melis.

God helg! :)

2 kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...